понедељак, 29. август 2016.

Контролом трошкова Град Београд од губиташа направио успешна предузећа

Контролом трошкова, институционалним приступом и организационом реформом, Град Београд је од јавних предузећа направио успешне компаније. У јавним предузећима чији је оснивач град више не може да постоји радно место које нема конкретна задужења, рекао је помоћник градоначелника Борко Милосављевић гостујући на ТВ „Коперникус“.

-  Пре две године смо затекли јавни сектор који је производио „минус“, имали смо јавна предузећа са губитком од скоро 1.5 милијарди динара, а две године касније јавни сектор је „у плусу“ готово 3,8 милијарди динара. Није употребљен никакав чаробни штапић, већ се Град Београд држао основног начела које влада у економији, а то је да оснивач врши контролу својих јавних предузећа. Ако оснивач врши контролу, а од директора јавних предузећа захтевате да иста пружају најквалитетнију услугу и да обавезно своде трошкове на минимум, онда дођете до тога да јавни сектор не мора по аутоматизму да буде губиташ, већ може добро да послује – истакао је Милосављевић. 

Он је додао да су сва предузећа су поправила резултате и да код свих постоји позитивна линија тренда и навео примере ЈКП "Београд пут" и ЈКП "Паркинг сервис".

- ЈКП „Београд пут“ је за две године направио позитиван помак од милијарду и по динара, а ЈКП „Паркинг сервис“ је 2013.  године имао добит од 49 милиона динара, да би 2015. године имао добит од 613 милиона динара, што је 13 пута више – истакао је помоћник градоначелника. 

Према његовим речима, ови примери показују да јавни сектор у претходном периоду нико није контролисао. Балансне стране тих предузећа говоре да приходи нису драстично расли, већ су трошкови драстично пали. Све то показује да су у прошлости постојали „пренадувани“ трошкови и „пренадуване“ јавне набавке. 

- Зато је наш фокус контрола програма пословања јавних предузећа. Прошле године је налог да се раде програми пословања јавних предузећа стигао од градоначелника још у септембру. Од септембра до децембра се контролисала свака компонента програма пословања како бисмо добили објективне податке, односно објективне трошкове и јавне набавке.  Суштина реформи је стављање јавних набавки у функцију основних делатности и како би те јавне набавке биле у реалном износу. Због свега тога смо укинули непотребне јавне набавке, док су потребне биле ригорозно контролисане. То је основни разлог због којег су наша предузећа постала успешна. Да приходи нису драстично повећавани говори и податак да су цене комуналних услуга поскупеле свега пет посто на годишњем нивоу уз стопу инфлације – истакао је Милосављевић.

Помоћник градоначелника је рекао да су реформе извршене на три паралелна колосека. 

- На првом месту је било стављање трошкова под контролу, на другом институционални приступ, односно обезбеђивање механизама контроле. Трећи принцип је организациона реформа, јер смо затекли гломазан и пренадуван јавни сектор. Имали смо огромну администрацију и хроничан недостастак извршилаца. Због тога смо у последње две године путем природног одлива и подстицајних социјалних програма умногоме смањили администрацију. У јавном сектору у Београду смањен је број запослених на неодређено за скоро 1800, а у исто време смо радили и на квалитетавним променама, па је Град Београд прихватио принцип да не може да постоји радно место које нема конкретно радно задужење. Са новим правилницима смо смањили број руководећих радних места за 24 процента, а у исто време укинули позиције саветника и помоћника – подсетио је Милосављевић. 

Он је истакао да је циљ Града Београда да сва јавна предузећа успешно послују до краја 2018. године. Такође, процењено је да ће текућа година бити успешнија од претходне, те да се већ ради на новим програмима пословања. Од свих јавних предузећа у Београду, само ЈКП „ГСП Београд“ и ЈП „Сава центар“ нису имали позитивно пословање.

- Током ове године желимо да решимо питање ЈП „Сава Центар“,  док је код ГСП-а проблем много дубљи. Ту постоји проблем системске природе, али и преплитања социјалне и економске компоненте, а принцип редукције трошкова није могућ. Према неким проценама преко 250.000 људи не плаћа карту, а од прихода које ЈКП „ГСП Београд“ остварује, предузеће не може да покрије ни трошак горива. Даљом афирмацијом новог тарифног система, новим облицима контроле и увођења реда, покушаћемо да подигнемо ниво прихода и на тај начин покушамо да приђемо решењу овог проблема – закључио је помоћник градоначелника.