недеља, 13. август 2017.

Синиша Мали: Заједно градимо бољи Београд

У Београду се на сваком ћошку ради, имамо преко 1.100 градилишта и нећемо стати док не завршимо „Београд на води”, све фабрике које смо планирали, као и метро. Желимо да се поносимо нашим градом и зато морамо сви заједно да се потрудимо, рекао је градоначелник Београда Синиша Мали у интервјуу за лист „Ало”.

Српска престоница пролази кроз драматичан преображај, од града који је до пре четири године био на ивици банкрота до метрополе у којој се практично ради на сваком ћошку, где тренутно има 1.111 градилишта, где се у централним улицама чује жамор туриста, а страни и домаћи инвеститори желе да крену у реализацију неких од многобројних пројеката који су Београд поново вратили на светску мапу.

Градоначелник је подсетио на мукотрпан пут из финансијског амбиса у којем се Београд налазио 2013. до данас, када је градска каса дупке пуна, а јавна предузећа нормално функционишу.

– Грађани можда и заборављају да нас је приликом уласка у градску скупштину сачекало наследство Драгана Ђиласа у виду 1.1 милијарди евра дуга, од чега је до сада враћено 455 милиона евра. Београд је био у рупи и требало нам је времена да из исте изађемо, вратимо све дугове и то без узимања нових кредита. Када смо то успели, кренули смо у остваривање зацртаних пројеката, а само замислите, да нас није сачекао толики дуг, шта смо још све могли да урадимо – истакао је Мали.

На питање да ли стабилизација финансија значи и бољи живот грађана и мању незапосленост, градоначелник каже да број запослених у Београду свакодневно расте, чему је сигурно допринела финансијска стабилизација.

– У јуну ове године било је 92.000 незапослених, односно никада мање. Дошли смо до тога да је на листи 10 приоритета незапосленост на последњем месту, а 2013. је било обрнуто – нагласио је градоначелник.

Говорећи о издвајањима за породиље, Мали је истакао важност доследности, јер је претходни градоначелник обећавао више новца од садашњих 10.000, али их није редовно исплаћивао.

– Ђилас је обећавао више, а није исплаћивао и оставио је нама да отплаћујемо његова обећања. Ми смо рекли 10.000 и колико кажемо – толико исплаћујемо сваког првог. То је одговорно понашање. Вратили смо се са ивице банкрота, са дуга од 1.120 милијарди евра и буџета од 700 милиона евра, са 11 предузећа у минусу, укључујући чак и „Аду Циганлију”, са разним фирмама за консалтинг, за истраживање тржишта, које су папрено наплаћивале све лажне услуге. Оно што је вредело два динара плаћало се 100. Уништили су град, а ми смо га оживели толико да нам је данас на пример кредитни рејтинг само један степеник испод Будимпеште. Јавна комунална предузећа су имала добит од 680 милиона динара за време Ђиласа, а прошле године 5,1 милијарду динара, што је скоро осам пута више. Повећана је ефикасност, а не цена. Па прво што сам урадио јесте да сам отуђио трећину возног парка и направио уштеду од милион евра на гориву и одржавању. Није више свака секретарица могла да се вози службеним возилом – објаснио је градоначелник Београда.

Према речима градоначелника, ситуација са јавним комуналним предузећима је далеко боља него пре четири године.

– Када сам дошао 2013, имали смо на рачуну око милијарду динара када се саберу сва јавна предузећа и буџет. Сада на рачуну имамо око осам до девет милијарди динара и кроз предузећа још шест до седам, што значи око 15 милијарди динара капитала. За разлику од Ђиласа, ми буџет нисмо правили на основу лепих честитки и жеља, него на реалним основима – прецизирао је Мали.

„Београд на води” и нови објекти на том великом градилишту су увек незаобилазна тема.

– У наредних шест месеци почеће да се гради још пет великих зграда, две стамбене и три пословне. Градња куле креће у октобру, шипови су побијени, а све је рађено полако и студиозно због комплексности терена, близине реке – открио је Мали.

Градски избори нису толико далеко, а један од првих који је истакао кандидатуру за градоначелника јесте Александар Шапић, а Мали сматра да неко ко је као Ђиласов помоћник учествовао у свему што је претходна власт радила, не може да се понаша као да је „пао с Марса”.

– Он који је био Ђиласов помоћник и учествовао у свему, од креирања огромног дуга, прављења реплике Теразија од 600.000 евра, криминалне реконструкције Булевара Александра, сад се понаша као да је „пао са Марса” и ништа не зна. Није лако водити град, јер не можете да дајете празна обећања, окречите два улаза и мислите да је то довољно, већ морате визионарски да приступите људима, пројектима, да свима обезбедите здравствену заштиту, да све третирате равноправно, и оне на Дорћолу и оне у Јајинцима – рекао је Мали.

Градоначелник Београда истиче да га суграђани често приликом шетње градским улицама заустављају и питају за савет или помоћ.

– Свако има неки проблем, где најчешће могу да помогнем, али има и оних којима не могу. Негде у јануару ми је пришла жена код хотела „Москва” и рекла да има проблем са дрвима за огрев. Обезбедио сам јој дрва и тако смо успели да јој изађемо у сусрет. Неки траже и да им запослимо чланове породице, али ту не можемо да помогнемо јер имамо забрану запошљавања од Владе – подсећа градоначелник.

Након што су 10 година градске фасаде интензивно пропадале, центар града је поново почео да „сија”.

– Ове године смо до сада урадили 120, биће их укупно 200, следеће ћемо 300 и град ће сигурно изгледатги све боље. То је знак пажње према грађанима и таква политика је заснована на резултатима, обећано – урађено. Београд је коначно близу тога да се спусти на реке после толико деценија – додао је први човек престонице.

Туризам је најбрже растућа привредна грана у Београду, што свако може да примети када изађе на улице.

– Имали смо милион ноћења за првих шест месеци, удвостручили смо број страних туриста од 2013. Обраћамо пажњу и на ситне ствари као што су инфо-табле и ставићемо их још 150 да сви све лепо виде – прецизирао је градоначелник.

О метроу се доста причало и маштало, али први пут се под овом управом нешто конкретно дешава.

– Шлаг на торту требало би да уследи 2020. године, када бисмо могли да забодемо први ашов за метро. Имамо пара да завршимо тај пројекат и за разлику од Драгана Ђиласа, не планирамо да прва линија иде кроз Булевар краља Александра, где већ сада постоји цела инфраструктура превоза трамваја и аутобуса. Према истраживањима, највећи проток путника је од Макишког поља, а најоптерећенији део је код Сајма. Прва линија ће ићи Макиш – Сајам – Трг републике – Панчевачки мост – Карабурма – Миријево. Ту је шанса да се Београд развија. Макишко поље има 1.000 хектара за развој, Београд на води 100, „Беко”, који су преузели Холанђани, Лука „Београд”, Ада Хуја... Само од новца за надокнаду земљишта узећемо преко милијарду евра за нове инвестиције и пројекте – објаснио је Мали.

Након отварања Робне куће „Икеа” појавили су се наводи да ће због тога доћи до гушења домаће производње намештаја.

– То је, пре свега, шанса за све домаће произвођаче намештаја да уђу у систем „Икеа” и своје производе продају по целом свету. Чули сте председника који каже да се свуда у свету управо повећала продаја намештаја и других произвођача после доласка „Икее”. Заиста не разумем такве људе који критикују. Чекали смо 20 година и сада је проблем. Отворили смо 430 радних места, добили на десетине милиона евра у инфраструктурним пројектима и нову наплатну рампу – закључио је Мали.