субота, 3. фебруар 2018.

Мали: Прва линија метроа биће завршена 2022. године

Идеја изградње метроа у Београду траје деценијама, али никада нисмо били ближи реализацији. За две године ће почети изградња, а 2022. године ће се Београђани возити метроом, рекао је градоначелник Београда Синиша Мали гостујући на Tелевизији Хепи.

Он је истакао да је Макишко поље најбоље место за прву станицу јер, између осталог, тамо већ постоји ранжирна станица „Железница Србије”.

– То је најбоље место за депо који је изузетно битан јер не можете кренути у реализацију пројекта док не постоји место где ће се возови одржавати и паркирати. Претходна власт је имала идеју да депо направи два километра од прве станице што је бесмислено. Макишко поље има довољно места, а када погледамо да је већ друга станица на Бановом брду у Пожешкој, јасно је о колико брзом и ефикасном превозу се ради. То би центар града растерeтило за количину возила која у Београд стиже из правца југа, односно из Обреновца, са Ибарске магистрале, из Железника и Сремчице – рекао је Мали.

Градоначелник је подсетио да је идеја о изградњи метроа у Београду стара деценијама, али и изразио уверење да никада нисмо били ближи реализацији јер ће 2020. године почети изградња прве линије.

–  У питању су две линије, прва дуга 22, а друга 20 километара. Град Београд је по први пут урадио потребне анализе и студије, неопходне за дефинисање трасе поменутих линија. Превасходно ту мислим на „смарт план”“, односно „Саобраћајни мастер план града Београда” који је усвојен прошле године. Тај документ прави пројекцију тренда развоја града до 2033. године са садашњим стањем које каже да највећи број путника у граду иде у смеру од југа ка северу. То је дефинисало прву линију метроа, док је претходни градоначелник наставио идеју из седамдесетих година, када је највећа густина саобраћаја била између Новог Београда и старог дела града. Ипак, у овом тренутку највећа фреквенција је од југа, тачније од Макишког поља, потом Баново брдо и Сајам, који је убедљиво најоптерећенија тачка у Београду – додао је Мали.

Према његовим речима, по први пут се прави комбинација метроа и БГ воза, јер лаки шински систем већ постоји у Београду. Постојојеће линије БГ воза, навео је градоначелник, саобраћају од Батајнице до Вуковог споменика, од Вуковог споменика до Овче, а у априлу креће линија до Ресника.

– Четврта линија ће повезивати Аеродром „Никола Тесла” са Земуном и Новим Београдом. Ту линију ћемо кренути да градимо веома брзо и са те четири линије комбиноваће се две нове линије метроа, што је веома важно јер једна линија метроа не значи много, већ се вредност читавог пројекта огледа у могућности комбиновања превоза и преседања. Две нове линије метроа се у потпуности уклапају са постојећим линијама БГ воза – истакао је Мали.

Он је додао да се највећи број аутомобила и возила јавног превоза бележи код Сајма и да ће због тога тај део града први бити „покривен линијом метроа”.

– Од Макишког поља до Сајма користимо постојећу инфраструктуру, део од Београда на води до центра града је подземни метро, као и до Панчевачког моста и Миријева. Тако је „покривен” најоптерећенији саобраћајни правац, заједно са три линије БГ воза и другом линијом метроа, која ће се градити од Устаничке ка Земуну и такође бити повезана са БГ возом. Прва линија метроа би требало да буде завршена 2022. или 2023. године. Савремене технологије изградње не предвиђају изградњу од тачке А ка тачки Б, већ се читав пројекат „напада” са више страна и изградња иде доста брже – нагласио је градоначелник.

Говорећи о Макишком пољу као почетној станици, Мали је рекао да је то огроман простор који је могуће развијати попут другог Београда на води.

– Линије метроа могу убрзано да развију делове града са потенцијалом за изградњу великог броја стамбених и пословних јединица. „Смарт план” за изградњу метроа израдила је једна од најбољих компанија на свету, лондонски „WSP”, која је између осталог радила и на изградњи њујоршког метроа. Слушајући струку крећемо у реализацију пројекта метроа, иако разумем да су поједини грађани изгубили веру по том питању. Физибилити студија би требало да се ради паралелно са главним пројектом 2019. године, а већ наредне би уследио одабир извођача радова и почетак изградње. Вишедеценијски сан Београђана је пред реализацијом, а наш град ће након изградње метроа стати раме уз раме са светским метрополама – закључио је Мали.