уторак, 20. фебруар 2018.

Мали: Градићемо метро који ће бити исплатив и оправдан

Градоначелник Београда Синиша Мали присуствовао је данас у Старом двору презентацији пројекта београдског метроа која је плод анализизе постојеће саобраћајне инфраструктуре у Београду. Презентацији су присуствовали председник Скупштине града Никола Никодијевић, заменик градоначелника Андреја Младеновић, градски урбаниста Милутин Фолић, помоћник градоначелника Борко Милосављевић, чланови Градског већа, градски секретари, директори градских предузећа и председници београдских општина. 

Градоначелник jе посебно захвалио Полу Пејџу и Тому Мекелиготу, реномираним стручњацима из компаније „WSP”, који су годину и по дана провели у Београду како би се као плод њиховог знања и искуства добио мастер план саобраћајне инфраструктуре – познатији као СМАРТПЛАН. 

– У процес израде тог свеобухватног плана били су укључени и наши домаћи стручњаци. На једном месту смо окупили најпаметније мозгове које наша земља има да понуди и спојили их са еминентним светским стручњацима. Њихов допринос развоју Београда у будућности је немерљив зато што смо по први пут добили конкретан, детаљан и прецизан план који ће нам служити као смерница у процесу решавања саобраћајних проблема за које се до јуче сматрало да су нерешиви – рекао је Мали.

Он је додао да како би се дошло до конкретних решења, било је потребно да се прво анализира постојећа саобраћајна инфраструктура у Београду. 

– Зато смо месецима бројали путнике, анализирали постојеће линије јавног превоза и пратили кретање становништва. Тек када су извршене детаљне анализе, сазнали смо да једна линија метроа самостално не би значајно растеретила гужве у саобраћају. Наши стручњаци су утврдили да је за решавање кључних саобраћајних проблема неопходно проширити градску железницу „БГ воз” и интегрисати је у прве две линије метроа – истакао је градоначелник.

Зато нам је, како је навео, била потребна помоћ еминентних стручњака да се напокон разоткрију све заблуде о метроу које су постојале у јавности више од 40 година. Бушити скупе тунеле по Београду само да бисте могли да кажете да се метро гради је неозбиљно. Градити метро који ће бити празан и неисплатив само да би се створио утисак да Београд има метро је неодговорно. 

– Наш једини циљ је да се изгради метро који ће, пре свега, служити Београђанима тако што ће скратити време путовања и смањити гужве у саобраћају. Метро који ће бити исплатив и оправдан – рекао је Мали, додавши да планирање и изградња метроа није политичка тема, већ колосалан пројакат од националног значаја о којем једино стручњаци могу да доносе коначне одлуке.

Према његовим речима, план за метро није осмишљен на основу насумичних процена малог круга људи из политичког живота, већ на основу исцрпних анализа и процена домаћих и иностраних стручњака. 

– Стручњаци су утврдили да ће једино две линије метроа у комбинацији са четири линије „БГ воза” убрзати саобраћај у Београду, повезати удаљене крајеве града и отворити велике инвестиционе потенцијале у свим деловима центра града. Зато што је ово једини реалан план, прва линија метроа биће пуштена у рад до 2022. године. Новац је обезбеђен и са изграђњом прве линије метроа крећемо већ 2020. године – навео је Мали.

Том Мекелигот вeруjе дa су српскa и бeoгрaдскa jaвнoст изузeтнo зaинтeрeсoвaнe зa прojeкaт мeтрoa, као и да је нajбoљe рeшeњe зa  прoблeмe у сaoбрaћajу oнo кoje ћe нajлaкшe бити имплeмeнтирaнo у пoстojeћу инфрaструктуру. 

– Кaдa кaжeтe мeтрo, људи нajчeшћe пoмислe искључивo нa пoдзeмнe систeмe, aли пoстoje и нaдзeмни, пa и издигнути oд тлa. Вeoмa je битнo штo je Maкишкo пoљe oдaбрaнo зa мeстo првe стaницe, нaрoчитo кaдa сe узмe у oбзир рaд нa инфрaструктури кoja je пoтрeбнa зa oдржaвaњe и рaд систeмa. Taмo имa пунo мeстa нa кojeм сe мoжe грaдити пaркинг, a будући дa je тo jужнa стрaнa грaдa, мeтрo би „пoкупиo” вeлики дeo путникa прe нeгo штo стигнe дo гушћe нaсeљeних дeлoвa грaдa – истакао је Мекелигот.

Кoмпaниjа WSP из Кaнaдe, кoja je изрaдилa Смaртплaн студиjу зa грaд Бeoгрaд у 2017. крoз свojу бритaнску фирму WSP UK, jeднa је oн нajвeћих инжeњeрских кoнсултaнтских фирми у свeту са прeкo 40.000 зaпoслeних и присутнa je у вишe oд 40 зeмaљa. Oгрaнaк WSP UK Бeoгрaд oтвoрeн је 2013. гoдинe и тренутнo зaпoшљaвa 30 инжeњeрa.