недеља, 16. децембар 2018.

Градоначелник за „Политику”: Саобраћајем по зонама против гужви на улицама

Градоначелник Београда проф. др Зоран Радојичић најављује у данашњем интервјуу за лист „Политика” да ће се од јануара, у оквиру претварања Београда у „паметан град”, кренути са системом управљања саобраћајем по зонама. Реч је о постављању и увезивању паметних сензора и камера и умрежавању семафора у одређеном делу престонице, чиме ће се омогућити више „зелених таласа”, истиче Радојичић. Идеја је да систем прати навике возача и да предвиди стање на улицама, односно по зонама.  

– То значи да ћемо, уколико оценимо да је гужва на Новом Београду, моћи да убрзамо саобраћај на Бранковом мосту и тиме растеретимо Нови Београд. То је велики корак у односу на тренутну ситуацију, јер сада и семафори и остатак система већином функционишу независно од стања на улицама. Ово је велики посао, али како будемо постављали и умрежавали ове уређаје, тако ће грађани моћи одмах да осете добробит новог система. Потребу за увођењем новог система потврдили су нам и пилот пројекти које смо спровели. Тренутно на 15 локација меримо обим саобраћаја, на 280 од 650 раскрсница имамо неку врсту сензора, а на 67 путних праваца могуће је успоставити „зелени талас” – указује Радојичић, додајући да за проблем саобраћајних гужви, са којима се не суочава само наша престоница већ и највећи светски градови, нема брзог решења.  

– Трудимо се да овом проблему приступамо хумано и еколошки. Желимо да скратимо време путовања, да боље искористимо постојеће ресурсе и подстичемо грађане да користе ГСП уместо сопственог возила. Подсетићу да је код нас у највећем броју возила само један човек. Како би било мање возила на улицама, важно је да се више људи опредељује за градски превоз, вожњу бицикала и пешачење, а да бисмо их подржали у томе, ширимо пешачке зоне и бициклистичке стазе – указује Радојичић.  

У оквиру претварања Београда у „паметни град”, од јануара ће почети и формирање такозваних „личних карти свих градилишта” на територији престонице.  

– Објединићемо податке о свим грађевинским радовима у граду, тако да преко својих рачунара сви директори градских предузећа могу да добију информације о томе где се одвијају и у којој су фази. Ово ће омогућити бољу усклађеност радова јавних предузећа, брже завршавање радова и велике уштеде – каже први човек престонице.  

Тренутно се у граду развија и Ситуациони центар у којем ће на једном месту бити све кључне информације важне за комунално функционисање престонице – од потрошње воде и енергије, преко градског осветљења, паметног управљања саобраћајем, видео-надзора, паркинг места и јавних гаража.

– То значи да ће сви комунални проблеми бити уочени истог тренутка када се појаве и да ће бити могуће решити их веома брзо. Ситуациони центар ће бити готов 2020. године, а развијамо га уз подршку Програма Уједињених нација за развој – напомиње Радојичић.  

Нека од решења која подразумева „паметни град” већ се примењују у престоници. Пре око месец дана унапређен је диспечерски центар у оквиру којег се координише целим системом „Београдских електрана”, тако да у току хладних дана Београђанима станови буду топли, а да се притом води рачуна да се не троши више електричне енергије него што је потребно.  

– На основу прегледа временских прогноза, које се ажурирају на сваких 15 минута, сада може да се предвиди колико ће се енергената потрошити у наредна 72 сата. Захваљујући томе, процена је да ћемо годишње уштедети више од 500 милиона динара, а потрошња гаса ће се смањити за око три процента. Целокупан пројекат рађен је на основу искуства Јапана – додаје Радојичић.  

Започет је и пројекат паметног паркирања како би се возачима пружиле брзе информације о најближим слободним паркинг местима. Постављене су инфо-табле које показују број слободних места у гаражама у близини, што, како наводи Радојичић, возачима смањује за око 20 одсто време које би трошили на тражење паркинг места.  

– Тиме за око 30 одсто смањујемо и емисију угљен-диоксида. До сада је постављено 1.500 бежичних сензора на локацијама широм града, а подаци се прикупљају 24 сата седам дана недељно. То је одличан пример како се на једноставан начин, малим пројектима и савременом технологијом побољшава квалитет живота грађана. Ову област желимо даље да унапређујемо – каже Радојичић.  

Према прогнозама, у наредних 15 година Београђана ће бити за око 250.000 више него данас, па је потребно да на време припремимо и организујемо наш град како би могао да одговори на изазове градова који расту, закључује градоначелник.