уторак, 17. септембар 2019.

Весић: Београд предузима конкретне мере ка повећавању мобилности у граду

Кампања Европске недеље мобилности подстиче људе на избор активних начина транспорта и комбиновање пешачења и бициклизма са градским превозом. Град Београд показује да у овој области предузима конкретне кораке, те да су у плану још неке мере ка унапређењу мобилности у српској престоници, поручио је заменик градоначелника Београда Горан Весић.

Он је на конференцији за новинаре у Старом двору, која је уприличена поводом обележавања Европске недеље мобилности, рекао да Београд има чиме да се похвали када је реч о мобилности и давању предности пешачком и бициклистичком саобраћају.

Догађају су присуствовали и градски урбаниста Марко Стојчић, секретар за саобраћај Душан Рафаиловић, представник Делегације ЕУ у Србији Сакис Хоурдас и представница УНДП Татјана Страхињић Николић.

– Град Београд последњих пет година предузима кораке који треба да доведу до тога да будемо град окренут здравом животу, пешачком и бициклистичком саобраћају. Пре неколико година донели смо одлуку на Скупштини града да наши урбанистички планови буду урађени тако да се предност даје бициклистичком и пешачком саобраћају у односу на аутомобилски. Та наша борба није лака, али мислим да је после четири године успешна – навео је Весић и најавио да ће до краја следеће седмице бити исцртана бициклистичка стаза која ће повезати Калемегдан и Народно позориште. 

Према његовим речима, у последње четири године урађено је 28.000 квадратних метара пешачких зона у центру града и по томе је Београд један од градова који је урадио највише нових пешачких зона у том периоду у Европи.  

– Код нас је то најужи центар града, Обилићев, Косанчићев и Топличин венац, улице Вука Караџића, средњи део Краља Петра, Цара Лазара, Змај Јовина, Маршала Бирјузова, центар Земуна – трг у Земуну. У том смислу можемо да се похвалимо да смо направили огроман искорак да макар центар Београда има своју пешачку зону и то се показало да се људима свиђа. Недавно смо у пешачкој зони увели „Врабац сервис”. То је еколошко возило које саобраћа пешачком зоном и начин на који су га прихватили домаћи и страни туристи говори да смо били у праву – казао је Весић.

Осим тога, додао је, у Београду је у току тендер за јавне бицикле и у наредних неколико месеци ћемо, уколико буде све како треба, имати компанију са којом ћемо сарађивати кроз процес јавно-приватног партнерства. 

– Имаћемо 900 јавних бицикала на 150 станица и то ће бити велики искорак јер сматрамо да је важно да омогућимо да што већи број грађана користи бициклистички саобраћај. У овом тренутку имамо готово 1.000 јавних бицикала у нашим гаражама и отвореним паркиралиштима. Искоришћеност тих бицикала је преко 90 процената. Због тога морамо да се бавимо бициклистичким стазама. У последњих неколико година смо урадили око десет километара бициклистичких стаза. Након промене коцки на Тргу републике биће омогућемо бициклистима да користе тај простор, што је и један од разлога зашто смо дали налог да се то уради, јер је неко направио пројекат у којем није водио рачуна о бициклистичком и мотоциклистичком саобраћају и довео у ситуацију да они не могу да користе тај коловоз – појаснио је Весић.

Како је навео, наш план је да у наредне четири године урадимо скоро 120 километара бициклистичких стаза.

– То је веома амбициозан план, али сигуран сам да је он могућ и да ће нас и чињеница да имамо систем јавних бицикала натерати да више размишљамо у том правцу. Секретаријат за саобраћај је наручио израду плана одрживе урбане мобилности. То је план који би требало да имамо завршен до марта следеће године. Он ће бити основ урбанистима да свим урбанистичким актима то мора да се поштује, као што смо недавно усвојили План регулације зелених површина који ће бити основ да се штите зелене површине на територији Београда. У овом тренутку имамо 15 одсто града под зеленим површина, то није мало, али може и више – рекао је заменик градоначелника.

Према његовим речима, следеће године ћемо почети да градимо метро, што ће бити револуционарна промена у Београду и промениће начин функционисања градског превоза.

– Већи број људи, по нашим проценама између 25 и 30 одсто, из аутомобила прећи ће у метро што ће смањити број аутомобила у центру града и омогућити људима ефектнији начин превоза, али и мање коришћење аутомобила. Имамо план да у наредне две године купимо 70 електричних аутобуса и да у центру града само они саобраћају. У овом тренутку имамо четири таква возила – подсетио је Весић.

Последње три године у Београду се сваког месеца региструје око 4.000 нових аутомобила, навео је Весић, и додао, да је то око 50.000 годишње, што је пораст између шест и седам одсто на годишњем новоу.

– Већ смо дошли до тога да на једну породицу имамо 1,7 аутомобила, а наша инфраструктура није таква да може да прими толико возила. Због тога се окрећемо алтернативним видовима превоза јер постоје делови града у којима аутомобилима није место или да им је место у неком ограниченом режиму, а све то иде тешко. Где год смо направили зону успореног саобраћај буне се што се иде споро, али такве проблеме имале су и друге земље и мислим да ћемо их проћи успешно као и други – закључио је Весић.

Градски урбаниста Марко Стојчић је рекао да све активности које се овим поводом организују у Београду имају главни елемент чињеницу да сваки од пројеката у одређеној мери мора да подигне ниво услуге која подразумева пешачење и бициклирање.

– Основни пројекат који ће нас довести до циља јесте План одрживе урбане мобилности. На претходној седници Скупштине града донели смо одлуку о изради новог Генералног урбанистичког плана, а један од саставних делова ће бити и план одрживе урбане мобилности, који ће утицати на све остале елементе развоја града, туризам, функционисање саобраћаја, изградњу јавних објеката, метро и свега другог. Ми смо друштво које економски напредује и имамо огроман пораст броја аутомобила по чему смо достигли развијеније европске градове. Једини корак који можемо да направимо у циљу здравијег начина живота јесте оптимизација саобраћајних површина у смислу ко ће их користити – казао је Стојчић.

Према његовим речима, идеја је да свака саобраћајница коју реконструишемо садржи бициклистичку стазу како бисмо створили праву мрежу. 

– Генерални урбанистички план Града Београда, који тренутно израђује Урбанистички завод, први је стартешки документ који је Београд било када започео на потпуно стратешком нивоу. Он се неће бавити техничким детаљима и графиком, него ће да нам омогући конкретне кораке у смислу несметаног развоја града и да свака површина буде доступна пешацима и бициклистима – нагласио је Стојчић.

Секретар за саобраћај Душан Рафаиловић подсетио је да се у Србији обележава Европска недеља мобилности од 2002. године. Град Београд ће ове године аплицирати за награду у категорији израде планова одрживе урбане мобилности, најавио је Рафаиловић. 

– Током Европске недеље мобилности, од 16. до 22. септембра, сваки дан ће бити обележен неком активношћу у складу са овогодишњим слоганом „Пешачимо заједно”. Током кампање биће промовисане нове зоне око београдских школа. Акција је усмерена на безбедност најмлађих учесника у саобраћају с циљем да се свака основна школа на територији престонице обезбеди хоризонталном и вертикалном саобраћајном сигнализацијом. Предвиђена је радионица за грађане на тему: План одрживе урбане мобилности у Македонској 22. Такође предвиђена је и промоција „Врабац сервиса” – електричног возила који врши бесплатни превоз грађана у пешачкој зони, као и промоција нових пешачких зона у центру града. За петак је предвиђена акција „Само не аутом” када се позивају грађани да на посао дођу пешке, бициклом или јавним превозом. За викенд ће бити органозована пешачка субота и пешачка недеља на потезу од Славије до Трга републике, као и промоција нових улица успореног саобраћаја, као и манифестација „Бициклијада”  – најавио је ресорни секретар. 

Рафаиловић је додао да је Секретаријат за саобраћај покренуо израду Плана одрживе урбане мобилности, који за циљ има промену начина понашања становника Београда, како би се прилагодили одрживом начину саобраћаја: пешачењу, бициклизму и јавном превозу. Израда плана је подељена у четири фазе које треба да се спроведу до 2030. године. 

Представник Делегације ЕУ у Србији Сакис Хоурдас поновио је да се данас 18. пут обележава Европска недеља мобилности, под слоганом „Пешачимо заједно”.

– Европска недеља мобилности је кампања којом се промовише чистији и одржив начин саобраћаја у градовима. Ово је огромна активност у коју је укључено 3.000 градова и места из 54 земље, у циљу промоције безбедности пешачења и вожње бицикла. Пешачење или вожња бицикла до посла утиче позитно на животну средину, смањује саобраћај и позитивно утиче на наше зрдравље – указао је Хоурдас и изразио задовољство што Београд и ове године учествује у кампањи.

Он је подсетио да је прошле седмице био домаћин комесарки за саобраћај Европске уније Виолети Булц која је у Палати Београд отворила канцеларију Заједнице за саобраћај Европске Уније. Овим чином је, према његовим речима, Београд постао седиште једне значајне међународне организације.

Татјана Страхињић Николић навела је да УНДП помаже заједнице на локалу, као и Град Београд, на првом месту, у проналажењу климатки „паметних” и иновативних решења. Она је изнела податак да је број моторних возила у свету након Другог светског рата порастао са пет милиона на милијарду, са тенденцијом да их буде пет милијарди до 2050. године. Друга чињеница јесте да ће се употреба фосилних горива повећати на 45 одсто до 2030. Отуда, оценила је она, саобраћај игра кључну улогу у борби против климатских промена.

Европска недеља мобилности, истакла је Татјана Страхињић Николић, служи за подизање свести грађана да се више употребљавају алтернативни видови транспорта – бицикли, јавни превоз, пешачење, али и да подстакне грађане да се „прича окрене” и да се тиме бавимо током читаве године. Циљ свега тога, закључила је она, јесте да се грађанима пружи бољи, квалитетнији и здравији живот.