недеља, 26. јул 2020.

Весић: Систем „Око соколово” – крај бахатом паркирању

Заменик градоначелника Горан Весић представио је данас нови систем електронске контроле непрописног паркирања назван „Око соколово”, који ће обављати специјално опремљена возила и који има за циљ да заустави бахато паркирање у Београду. Догађају су присуствовали Иван Дивац, секретар за послове комуналне милиције и Дарко Главаш, секретар за послове одбране, ванредних ситуација, комуникације и координацију односа са грађанима.

Весић је том приликом истакао да сваки грађанин, било да се вози јавним превозом или је возач или пешак, зна какав хаос влада на улицама града или тротоарима због бахатог паркирања. 

– Свако од нас је видео мајке са децом у колицима које не могу да прођу тротоаром зато што се неко бахато и безобразно паркирао. Свако од нас је видео Хитну помоћ која не може да прође улицом зато што је неко укључио четири жмигавца, прави се паметан и мисли да је улица његова. Свако од нас је видео аутобус градског саобраћаја који заобилази бахате возаче и њихове паркиране „бесне” аутомобиле. Свако од нас је могао да види да када се деси неки пожар ватрогасци не могу да приђу објектима због несавесних возача – рекао је Весић, наводећи да је данас лично проверио потез од Цветкове пијаце до Главне поште и видео чак једанаест непрописно паркираних аутомобила, што је током радних дана и драстичније.  

Весић је подсетио на недавни пример из Таковске када је возач стао, изашао из мерцедеса и још почео да туче возача и тако демонстрирао „да је богат, бахат и да га није брига за људе који се возе аутобусом”, прецизирајући да се возачу и путницима чак обратио речима „где сте, мишеви”. 

– Београђани нису бахати возачи, као што се прича по Србији, већ има бахатих појединаца које треба да доведемо у ред. „Око соколово” је уведено да би се већина Београђанки и Београђана осећали сигурно и безбедно у свом граду. Овакав систем постоји у Амстердаму, Бриселу, Ротердаму, Лондону, а предности су вишеструке. Систем значи крај бахатом паркирању у „жутим тракама”, на трамвајским шинама, пешачким прелазима, инвалидским местима, али и свима онима који својим возилима затварају улазе у стамбене зграде и непрописно паркирају на тротоарима. До сада је њихово кажњавање зависило од тога када ће у ту улицу наићи комунални милиционер или саобраћајни полицајац. Сада ћемо на најмање двадесет минута имати пролазак возила новог система, што значи да ће извесност кажњавања бити много већа. Друга предност јесте да је систем највећа помоћ грађанима који користе јавни превоз јер, уколико ослободимо „жуте траке”, он ће се убрзати за десет до двадесет одсто, али убрзаће се и сав остали саобраћај. Праве ефекте система очекујемо око 20. августа – навео је Весић.

Он је прецизирао да систем покрива 93 најпрометније улице, „црне тачке” на којима треба да се реши проблем.   

– Одабрали смо оне улице којима иде градски превоз и где је највећа концентрација бахатог паркирања. Данас је почело постављање табли на почетку и на крају сваке ове улице, којима се људи упозоравају да је почела електронска контрола паркирања – казао је Весић. 

Он је напоменуо да систем има и друге предности када је реч о безбедности, јер је, примера ради, у Великој Британији где систем функционише од 2011. године, обијање станова и аутомобила смањено за педесет одсто. Све је усклађено са Законом о заштити података, додао је Весић, напомињући да је сагласност дао и заштитник грађана.

– Још једна предност система јесте да нема селективности у кажњавању јер се снимци истог тренутка шаљу на сервер. Тако је по овом питању олакшан рад комуналним милиционерима – нагласио је Весић.

Заменик градоначелника је додао и да је софтвер најнапреднији у свету, да је направљен у Србији и да је власништво „Паркинг сервиса” и Београда. Он омогућава да се у коришћење софтвера полако укључе и друга предузећа, као што су „Београд пут” и ГСП. Почетком следеће године план је да возила имају камере испод које би могле да снимају рупе на улицама и да истог часа буду прослеђиване Беокому, који ће надаље прослеђивати надлежном предузећу. Само то, нагласио је Весић, направиће огромне уштеде грађанима. Такође, моћи ће да се контролише и густина саобраћаја, габарити башти и слично.

– Ово је почетак „смарт ситија” и неће проћи много времена а већина наших предузећа користиће услуге система – истакао је Весић.   

Системом се заправо даје и шанса бахатим возачима да почну да поштују закон, рекао је Весић. 

– Наплата казни системом „Око соколово” почеће 10. августа. У првој недељи само ће се снимати, а од 3. августа свако ко направи прекршај на кућну адресу неће добити казну већ обавештење са сликом, местом прекршаја, висином казне која би била наплаћена, информацијом да је још увек у току тест фаза, као и молбом да то више не чини – рекао је Весић. 

Од 93 улице изузети су они делови где су „ковид центри”, болнице, домови здравља, породилишта, обданишта, школе. 

– Циљ није кажњавање јер га је и до сада било. Само комунални милиционери годишње напишу казне за скоро милијарду динара, од чега за непрописно паркирање 500-600 милиона. Циљ је да се уведе ред и да појединци престану да се непрописно паркирају – истакао је Весић.  

Заменик градоначелника је подсетио и да се овај систем планира већ дужи период, те да је промењено двадесетак прописа и закона да би могао да се примењује. 

– Резултат је јасног плана да се уведе ред у граду, а процедура је трајала осамнаест месеци уназад. Данас је велики дан за Београд јер показујемо да постајемо модеран и уређен град – закључио је Весић. 

Дивац је овом приликом истакао да је ово један од корака који се предузимају како би се завео комунални ред у Београду. 

– Систем је направљен тако да будемо ефикасни и оно што је грађанима највише сметало, а то је закрчење саобраћаја, паркирање на пешачким прелазима, у „жутим тракама” и трамвајским шинама, свешћемо на минимум. Такође, замерано је селективно кажњавање, што систем елиминише – казао је Дивац.

Он је на презентацији нових возила код „Мостарске петље” прецизирао да тест фаза не значи да се сме паркирати где ко хоће јер ће патроле комуналне милиције наставити да раде у истом обиму и капацитету као до сада. 

Набављено је укупно осамнасет возила, с тим што с радом сутра ујутро почињу четири, а остала ће се сукцесивно укључивати. Специјализована теренска возила купљена су на јавном тендеру, коштала су 29 хиљада евра, плус четири хиљаде за надоградњу, што је знатно испод цене, али таква повољна цена дата је на тендеру. Отплаћују се на лизинг од четири године. Возила ће радити 24 сата дневно, и то тако да ће их петнаест бити на улицама града, а три у резерви.