четвртак, 4. март 2021.

Весић: Потписан уговор о куповини 10 електроаутобуса, јавна набавка за 100 аутобуса на гас

Заменик градоначелника Београда Горан Весић присуствовао је данас у просторијама Јавног комуналног предузећа „ГСП Београд” потписивању уговора за куповину десет аутобуса на електрични погон, који је вредан нешто мање од шест милиона евра. Уговор су потписали директор ЈКП „ГСП Београд” Радиша Момчиловић и Александар Томашевић из компаније „ДАТ холдинг”. Догађају је присуствовао и градски секретар за јавни превоз Јовица Васиљевић.  

Весић је након потписивања прецизирао да ће ова нова возила путнике превозити на другој еколошкој линији од Београда на води, преко Савског трга, Славије, Краља Милана до Калемегдана, и то са четири комплета за пуњење како би на свакој почетној станици имали по два. Такође, додао је Весић, данас ће бити расписана и јавна набавка за куповину сто зглобних аутобуса на гас. 

– Стратегија Града Београда за смањење загађења подразумева да до 2030. године у јавном превозу више не буде ниједно возило које користи дизел гориво. Сва возила биће на гас, и трамваји, а очекује се да до 2028. почне да ради и прва линија метроа, тако да ће сва возила бити у шинском систему, електрична или на гас. Следеће године у ово време имаћемо на улицама те аутобусе на гас, што ће бити велика промена за Београд. Наредних пет година куповаћемо још по сто аутобуса, тако да ћемо до 2027. имати шест стотина возила на гас – нагласио је Весић.   

Када након тога и прва линија метроа проради, казао је Весић, а до 2030. и друга линија, у Београду нећемо имати ни један једини аутобус, ниједно возило јавног превоза које не користи еколошки прихватљиво гориво, односно нема еколошки прихватљив погон. 

– Колико је то велика ствар показује и чињеница да је Париз себи дао задатак да до 2025. године има сва возила јавног превоза еколошки прихватљива, што значи да ће Београд само пет година касније постићи исти циљ – рекао је Весић.

Он је додао и да ће Град наставити да улаже у тролејбусе и трамваје, те да је Планом генералне регулације шинских система, који треба да буде усвојен у октобру или новембру ове године, предвиђено проширење трамвајске мреже на више линија. То значи да ће бити на десетине нових километара трамвајске мреже, а идеја је да трамваји возе и на левој обали Дунава, од Богословије према Ади Хуји, затим од Пожешке према Цераку, те од Новог Београда према Бежанијској коси. Ако се томе дода и ширење БГ воза, које је такође у плану, као и метро, „јавни превоз у граду у наредних 10 година изгледаће другачије”, напоменуо је Весић.

– Посебно сам поносан на то што смо данас донели одлуку да средином марта, односно после усвајања ребаланса ГСП-а спроведемо набавку, која у финансијском смислу није велика, али је значајна за све који користе аутобусе. Тренутно у возном парку имамо 560 аутобуса са блокаторима мотора, који га заустављају уколико врата нису правилно затворена. Нажалост, имамо и око две стотине аутобуса старије генерације који немају блокаторе мотора. Због несрећа које су се, нажалост, дешавале, донели смо одлуку да се набаве и да се уграде блокатори и у њих, како би сви били сигурни да аутобус неће кренути уколико врата нису правилно затворена. То је важна ствар за безбедност свих који користе аутобусе. Данас ћу посетити центар за обуку возача у ЈКП „ГСП Београд”. Према новом закону, сви професионални возачи морају на сваких пет година да похађају седам часова у центрима за обуку како би после пет година и 35 часова добили сертификат. Направили смо сопствени центар у којем се обучавају и возачи других градских предузећа. Суграђанима могу да поручим да је отворен конкурс за возаче у ГСП-у, у којем ради око 3.200 возача, а недостаје нам мање од 100. Чак и људи који немају Д категорију могу да конкуришу, јер ћемо спровести додатну обуку, а посла има за све који желе да раде. Ситуација је пре три или четири године била много тежа зато што је недостајало више стотина возача. У међувремену је обновљен возни парк, повећане су плате возача, које су сада у просеку око 74.000, за разлику од 2013. године када је просек био око 47.000. Радимо на побољшању свих других услова како бисмо обезбедили довољан број возача. Сви који имају амбицију да се запосле као возачи у ГСП-у, могу да се јаве на конкурс. Не само да примамо возаче у радни однос већ их и бесплатно обучавамо за тај посао – рекао је Весић. 

Директор ЈКП „ГСП Београд” Радиша Момчиловић је рекао да набавкама гасних и електричних аутобуса предузеће на чијем је челу показује да прати светске трендове када је у питању јавни градски превоз. 

– Аутобуси старије генерације, који као погон користе дизел-гориво и емитују више штетних гасова, постепено се потискују из употребе и замењују онима који користе алтернативне погоне, пре свега гас, електричну енергију или хибридни погон. У наредним годинама очекује нас набавка значајног броја аутобуса на еколошки прихватљив погон и ЈКП „ГСП Београд” ће на тај начин дати максимални допринос заштити животне средине у Београду – рекао је Момчиловић и подсетио да је у претходним годинама ово предузеће урадило пуно на обнови возног парка, због чега је изразио захвалност Граду Београду и заменику градоначелника Горану Весићу.