четвртак, 14. април 2011.

Први шпански трамвај у Београду почетком маја

Делегација града Београда са Драганом Ивановићем на челу из Агенције за инвестиције боравила је ових дана у фабрици „Каф” у Сарагоси у Шпанији и уверила се да се производња трамваја приводи крају и да све тече по плану. Почетком маја у Београд ће стићи први нови трамвај, а нова возила, на која са нестрпљењем чекамо, превозиће Београђане од септембра.

Уговор за куповину тридесет нових трамваја за потребе Градског саобраћајног предузећа „Београд”, као део Пројекта обнове Београда, потписан је 3. новембра 2009. године.  У присуству градоначелника Драгана Ђиласа и амбасадора Шпаније Инигоа де Паласија Еспања, уговор су потписали директор Агенције за инвестиције Марко Благојевић, генерални директор компаније „Каф” Јесус Еснаола и регионални директор одељења за међународна тржишта ове компаније Делипе Родриго.

Компанија „Каф” из Шпаније дала је најповољнију понуду на међународном тендеру, а укупна вредност уговора износи око 81,3 милиона евра. Набавка нових трамваја финансира се из кредита Европске инвестиционе банке у вредности од 20 милиона евра, а остатак из буџета града до 2014. године.

Сваки од 30 нових трамваја, колико ће их укупно стићи до краја следеће године, биће споља црвено-плаве боје и у потпуности ће се разликовати од шинских возила која тренутно саобраћају у граду. Возила ће бити нископодна и климатизована. Носеће конструкције израђене су им од нерђајућег алуминијума, а унутрашњост од специјалног еколошког, незапаљивог материјала.

Нови трамвај располагаће и видео-надзором од шест камера које ће покрити 90 одсто унутрашњости возила. Возач ће имати такозвану „тач скрин” контролну таблу, која ће га у сваком тренутку информисати о функционалности возила, на пример, у каквом су стању кочнице или колико има песка. Уместо у ретровизоре, возач ће гледати у двa монитора који ће преносити слику са две спољне камере, а трамваји ће у потпуности бити прилагођени и особама са инвалидитетом. Возач ће притиском на дугме моћи да спусти платформу на трећим и петим вратима како би особе са посебним потребама могле да уђу у возило.

Шпански трамваји ће имати такозвану асинхрону вучу, што значи да ће за разлику од садашњих моћи да враћају неупотребљену струју. У ГСП „Београд” процењују да би такав рад ових трамваја могао донети уштеду електричне енергије од око 30 одсто.

Трамваји реномираног шпанског произвођача, иначе, већ саобраћају улицама Единбурга, Анталије, Виторије, Севиље, Сарагосе и других светских градова.

Шпански трамвај у бројкама: дужина: 32 m, ширина: 2,3 m, висина: (висина са пантографом) 3,6 m, капацитет: 242 путника, прописана брзина: 60 km/h.

Поред тридесет трамваја, уговором је предвиђена и набавка резервних делова, специјалних алата, те обука особља, транспорт и трошкови контроле. Набавка нових трамваја део је Пројекта обнове Београда, који се финансира из кредита Европске инвестиционе банке и буџета града.

Заједничком акцијом града Београда и „Блица”, посетиоци сајтова www.beograd.rs и www.blic.rs имали су јединствену прилику да изаберу боју ентеријера нових трамваја. Идентичан број гласова грађани су дали тамносивој, црвеној и плавој боји. Како би им изашао у сусрет, град је са шпанским произвођачем „Каф” договорио да унутрашњост трамваја буде у свакој од изабраних боја. Десет трамваја имаће изнутра тамносиву боју, десет црвену и десет плаву.

Luis Lardies, пројект менаџер „Кафа”: Сви делови могу да се расклопе и поново склопе

За нас као фирму ово је фантастична прилика да уђемо у земљу као што је Србија и надам се да је ово прва у низу наруџбина које ћемо од вас имати. Изазов је испоручити нов трамвај у земљу у којој је увек било трамваја. У многим европским земљама ’70-их година престали су да користе трамваје, а данас се поново бавимо идејом да је трамвај комотније возило, које је уз то и пријатније за животну средину и потрошњу енергије. Постоји један тренд у читавој Европи, пре свега Шпанији, Немачкој, Француској, а то је повратак трамвајима. Ми тренутно у Сарагоси имамо једну пробну линију. Доћи ћемо да се заједно провозамо први пут новим трамвајем. Надам се да ће сви уживати и да ће то све бити успешно. Што се тиче сервиса и одржавања, нацрт је занимљив, јер сви делови могу да се расклопе и поново склопе.

Jorge Piqueras, технички пројект менаџер „Кафа” на пројекту београдских трамваја: Нови трамваји ће штедети електричну енергију

За све нас који смо радили на пројекту, видети готов трамвај уживо било је велико узбуђење. Кључне тачке пројекта биле су да се возило прилагоди специфичним захтевима београдских улица које имају компликованије трасе. Адаптирали смо седишта и прилагодили их, а специфичности овог трамваја у односу на оне које иначе правимо су у томе што овде има једна возачка кабина. Врата су такође само са једне стране, што нам је омогућило да са друге стране уведемо подно грејање. Једна од носећих структура трамваја је такозвано обртно постоље. Постављен је и систем хидрауличних кочница које раде на малим брзинама. За обртно постоље је карактеристично то што оно користи електричну кочницу. Та енергија која настаје при кочењу се или враћа у мрежу и покреће возило или служи као топлотна енергија унутар трамваја, тако да се врло мало губи енергија при кочењу.

Драган Ивановић, Агенција за инвестиције града Београда: Ово је велики технолошки скок

За непуних месец дана овај трамвај биће у Београду, а онда следе испитивања у депоу и на шинама. Желимо да буде потпуно спреман. Ово је велики технолошки скок – трамвај је нископодни, климатизован, петоделни, у бојама које су Београђани одабрали, са камерама... Све функционише и нема никаквих проблема. Сада спремамо трамвај за транспорт, како би почетком маја био у Београду. Задовољни смо јер се једном у животу пружа прилика да се овакав један велики пројекат испрати од почетка до краја. Драго ми је што сам у том тиму. Видимо резултате и врло смо поносни. Мост на Ади и набавка нових трамваја тренутно су највећи, највидљивији пројекти у Београду. Омогућиће Београђанима да се квалитетније превезу са једног на други крај града.


Бранислав Пирковић, ГСП: Све је ишло по плану, сви рокови испоштовани

Заиста је диван осећај видети уживо оно у чему сте учествовали од самог почетка – од прављења техничких услова, преко праћења пројекта производње и ево сада до финалног производа. Делује импозантно и ово је један велики технолошки искорак у односу на генерације возила које сада саобраћају Београдом. Биће не само визуелни доживљај него и пружање једног високог нивоа услуге – комфора, смањеног нивоа буке, климатизованог возила... ово је нешто сасвим ново, на нивоу градског саобраћаја у европским метрополама. Велики напредак. Број од 30 нових трамваја знатно ће утицати на побољшање комплетне услуге превоза у Београду. На срећу, све је ишло по плану, сви рокови су испоштовани, никаквих проблема нема и диван је осећај видети завршен овај трамвај.

Горан Ђорђијевски, тест инжењер у „Кафу” на пројекту београдских трамваја: Возачима лакше управљање него до сада

Основна разлика између новог и постојећих трамваја у Београду је у контроли свих система у трамвају јер је овде реч о комплетно електронској контроли. Наиме, ниједна команда која се задаје из возачке кабине није аналогног карактера, већ је састављена из низа електронских импулса које онда обрађује компјутер. На пример, ако возач помери ручицу главног контролера напред, он заправо не даје никакву команду директно моторима, већ систему за контролу и надгледање. То је велика разлика у односу на садашња возила код нас. Уопште, цела возачка кабина прилагођена је једноставном раду, тако да ће возачима бити лакше управљање него до сада. Системи попут ових већ дуго су у употреби у Европи и свету. Драго ми је што сам део ове приче и што учествујем у увођењу нових трамваја.

 Фотографије можете преузети овде.