петак, 27. мај 2011.

У водоводну мрежу могу само исправни водомери

Јавно комунално предузеће „Београдски водовод и канализација” одржава водомере који се налазе на више од 160.000 мерних места у Београду. О њима се у оквиру Сектора мерења и контроле брине Погон водомера, који сервисира и замењује водомере на терену. Водомери који се скину са мреже носе се у Лабораторију за контролисање водомера.
– Водомери се редовно замењују на сваких пет година и у лабораторији се прво фотографишу. На фотографији се види њихов пречник, број, стање и жиг и ти подаци се одмах уносе у базу података, како би могли да се дају на увид сваком ко поднесе рекламацију. Затим се растављају, одвајају се делови, мења се комплетан механизам, ако је стакло исправно, пере се или се ставља ново. Водомер се финално чисти пескарењем, проверава се да ли ваљано ради и регулише се да буде приближно тачан. Затим иде на уређаје за испитивање водомера, после чега долази контролор који ставља жиг и тако гарантује да је водомер исправан – каже Дејан Хинић, руководилац Сектора мерења и контроле.
Водомери који не прођу контролу наново се сервисирају, а ако и после тога нису исправни, иду у отпад – посебно се одвајају стакла, гуме и месингана кућишта и они иду на рециклажу.

У лабораторију на редован сервис стижу и покварени водомери, који су хитно замењени  тамо где може да дође до већег оштећења имовине или истицања воде из цеви. Редовно се сервисирају и водомери за које су референти продаје после очитавања установили да не ради исправно.

– Дневно у лабораторију стигне од десетак до 40 водомера, у зависности од доба године. Тако зими чешће долази до пуцања цеви и оштећења водомера, јер водомерна склоништа нису ваљано урађена или немају поклопце на шахтовима. Зато је за нас веома битно одржавање мерних места, њихова приступачност и услови у којима раде водомери, што је обавеза самих грађана, а они је често занемарују. Сви водомери који стигну на редован сервис обрађују се истог дана – каже Дејан Хинић.


Уколико потрошачи сматрају да им водомери не раде добро, јављају се референтима Службе продаје у Данијеловој улици. Сваки референт задужен је за одређени део града, има увид у читања водомера и на основу тога може да процени да ли потрошач има оправдане разлоге за замену водомера или не. Он може одмах да затражи замену водомера или да потрошача упути на ванредни преглед водомера у Дирекцији за мере и драгоцене метале.
Кад странке поднесу захтев екипе ЈКП „Београдски водовод и канализација” скину постојећи и ставе нови водомер. Скинути водомер се предаје овлашћеном лицу из дирекције и иде на ванредни преглед.

– Велики проблем нам праве грађани који сами замењују водомере, што не би смели да раде. Сваки водомер у систему регистрован је у нашој бази података, тачно се зна где се налази и ко му је власник, па кад неко сам скине водомер, ми не знамо које је стање било на њему и не можемо да фактуришемо потрошњу. Најчешћи разлог за ово је огромна потрошња воде, коју потрошачи покушавају да прикрију стављајући нов водомер. Ванредним прегледом у дирекцији испостави се да је врло мали број рекламираних водомера заиста био неисправан. Ипак, људи се жале на све и свашта, па има и оних који тврде да троше мање од 200 литара воде месечно, као и потрошача који нису задовољни њиховом бојом и произвођачем – каже Дејан Хинић.

Уколико неко украде водомер не може да га у ЈКП „Водовод и канализација” пријави као свој, јер се у бази података покаже на којој је адреси мерило до тада било. Потрошачи нестанак треба да пријаве полицији, а у ЈКП „Водовод и канализација” донесу потврду о нестанку и нови водомер.

Сектор мерења и контроле у процесу је акредитовања, после чега ће добити овлашћење да сам може да оверава водомере после испитивања. Он располаже најсавременијом опремом за испитивање водомера у Србији, а налази се у згради која има штедљиви систем грејања и хлађења на сопствену воду, тако да су у њој услови за рад врхунски.