среда, 1. фебруар 2012.

Почела примена новог „Бус плус” система у јавном градском превозу

Градоначелник Београда Драган Ђилас данас је оверио своју „бус плус” картицу и уверио се у разговору са новинарима и грађанима приликом вожње трамвајем на линији 13 од Пожешке улице до Господарске механе да овај систем добро функционише. Нови систем управљања и надгледања јавног превоза, као и нови систем електронских карата за превоз почео је данас да се примењује, а градоначелник је изразио задовољство што ће се на тај начин побољшати квалитет јавног превоза у граду. 

– Од новог система очекујемо да доведе до бољег квалитета градског превоза у Београду. Сигуран сам да ће Београђани врло брзо бити у могућности да док чекају возила добију информацију колико минута треба да чекају аутобус или дурго возило градског превоза уз помоћ дисплеја који ће стајати на стајалиштима. Информацију ће моћи да добију и слањем СМС поруке на одређени број и тако приме повратну информацију. То је важан податак када стојимо на станици, када је хладно, за колико ће нам стићи аутобус. Осим овога, ми у граду ћемо знати тачан број путника у сваком возилу и моћи ћемо да појачамо оне линије за које закључимо да је неопходно, као и да контролишемо да ли су сва возила на својим трасама – рекао је градоначелник.

Према његовим речима, постоји скепса да ли ће систем да функционише, али и да ће након почетних дечјих болести он бити успешан. Нема разлога, додао је Ђилас, да грађани Лондона, Париза или неког другог великог града могу да имају овакав систем, а Београђани не могу, „јер смо једнаки са њима, а у неким стварима чак и бољи”.

– Биће потребно неколико дана да се навикнемо, па да у томе успемо, и сигуран сам да ћемо сви заједно уживати у предностима овог система, који данас почиње да функционише. Најтеже ће бити при уласку у возила, извадити картицу и прислонити је на валидатор. Зато је потребно неко време да се сви заједно навикнемо и будемо стрпљиви јер ће нам то донети бољи превоз. Ми већ данас знамо да ће нам приход у овом месецу бити већи него пре, што ће омогућити ГСП-у да функционише онако како је и до сада. Град нема намеру да смањује субвенције због овог система, а уколико он донесе финансијску корист какву је донео другим градовима онда можемо размишљати и о томе да се цена градског превоза смањи. Сигуран сам да ће ово решење бити корисно за све Београђане и управо зато смо са његовом применом кренули данас, а не за неколико месеци – нагласио је Ђилас.

Он је рекао да су у разговору са повереником за информације од јавног значаја Родољубом Шабићем отклоњене и сумње да би неко од грађана могао да буде праћен преко БусПлус карте. Биће донете неопходне одлуке које ће прецизирати у ком року се бришу ови подаци, ко и у каквој ситуацији може имати приступ, тако да грађани у будућности неће имати разлога да брину о томе.

Градоначелник је подсетио да је град Београд почео са набавком 250 нових аутобуса, да је током прошле године у саобраћај укључено 200 нових аутобуса приватних превозника, као и да су у саобраћају нови тролејбуси и трамваји Формирањем Оперативно- контролног центра који служи за праћење свих возила и који ће добијати податке о безбедности путника, возача и укупног саобраћаја град Београд започео је иновације у јавном превозу и тиме се приближио систему управљања јавним превозом у светским и европским метрополама. Погодности које ће овај систем већ у првим данима показати је лакше коришћење јавног превоза и боље информисање грађана. У раду овог система учествоваће сви превозници, ГСП, „Ласта”, остали приватни превозници и Бг воз. За старт „Бус плус” система опремљено је 1.851 возило, уграђено је толико и возачких компјутера, готово 6.400 валидатора. Едуковани су инжењери, возачи, диспечери, контролори. Готово пола милиона грађана је до сада извадило персонализоване „бус плус” картице, што је далеко више него број купљених маркица ранијих месеци.

У систему БусПлус постоји више врста карата, персонализоване картице које су замена за повластице и користе је грађани који превоз користе путем месечних карата. Осим ових постоје и допуњиве, неперсонализоване картице. Оне могу бити пластичне, важе три године, и могу се неограничено допуњавати, и папирне неперсонализоване картице, које су предвиђене за оне који повремено користе јавни превоз, допуњују се до максималног износа од 600 динара и важе три месеца. Постоје и папирне карте за једну вожњу, које се купују код возача и не валидирају се. У првом периоду грађани ће моћи да валидирају своје карте и у току вожње, као и да улазе на сва врата, а контролори ће и даље давати све неопходне информације о систему.

Персонализоване картице ће моћи да се изваде увек, неперсонализоване се продају на 800 места у граду, а путник појединачну карту може да купи и код возача. Грађани који нису извадили бусплус картицу, а добили су број којим им је заказан термин за вађење, ту потврду моћи ће да користе као валидну картицу до 5. фебруара. Београђани старији од 65 година моћи ће да користе своје старе картице до 15. фебруара. 

Нови БусПлус систем проверили су и Милета Радојевић, директор ГСП, Вељко Влаховић, менаџер система БусПлус, Шарац, директор Дирекције за јавни превоз.