петак, 5. јун 2009.

Потписан Протокол о сарадњи ради унапређења јавног железничког превоза у Београду

Протокол о сарадњи ради унапређења јавног железничког превоза у Београду потписали су данас градоначелник Драган Ђилас и генерални директор Јавног предузећа „Железнице Србије” Милован Марковић. Протоколом је предвиђено удруживање средстава и капацита ради развоја железничког превоза путника и његовог интегрисања у систем јавног превоза главног града, што подразумева набавку нових и ремонт постојећих електрогарнитура, као и унапређивање железничке инфраструктуре.

– Пре око годину дана, у јеку предизборне кампање, из другог покушаја успели смо да се превеземо „Беовозом” од Вуковог споменика до Ресника за двадесетак минута. Тада сам рекао да ће један од приоритета града у наредном периоду бити развој градске железнице јер захваљујући томе можемо да решимо један део проблема у саобраћају у врло кратком року. У протеклом периоду развили смо врло детаљан пројекат градске железнице, са прецизним роковима и јасним инвестицијама. Пројекат је подељен у три фазе, а већ за годину дана имаћемо прве резултате који се односе на квалитетно повезивање железничким превозом од Батајнице, преко Новог Београда, Прокопа до Панчевачког моста и с друге стране до Раковице. У следећим фазама улагаће се у правце ка Лазаревцу, Младеновцу, Сопоту, Барајеву, чиме ће се омогућити да људи који живе у периферним деловима града брзо стигну до центра. Железница је велики потенцијал и изузетно је значајна за Београд, а могућност да неко, примера ради, из Земуна стигне за 15 минута у центар града нема никакву конкуренцију. Улагањима у градску железницу и у перспективи метроом и мостовима које ћемо изградити, моћи ћемо делимично да решимо проблем саобраћаја. Кажем делимично јер и сами грађани морају да схвате да аутомобил није најбоље превозно средство за долазак у центар града  – рекао је Драган Ђилас.

Градоначелник је истакао да је унапређивање јавног железничког превоза један од најважнијих пројеката у наредне три године. Град ће уложити око тридесет милиона евра у железничку инфраструктуру, а захваљујући кредиту Европске банке за обнову и развој купиће и 20 нових електрогарнитура.

Директор „Железница Србије” Милован Марковић казао је да су потписивање протокола и будућа сарадња са градом за ово предузеће веома значајни јер су „Железнице Србије” врло заинтересоване да железнички саобраћај буде што квалитетнији. Уговори ће бити врло брзо потписани, а протокол предвиђа и оснивање заједничког предузећа које ће се старати о реализацији обавеза. Он је додао да је важност железнице у томе што не зависи ни од једне друге врсте саобраћаја, већ само од способности да се добро организује, уз поправку пруге и куповину нових и ремонт постојећих електрогарнитура. 

У првој фази, са роком завршетка од једне, односно две године, предвиђена је реализација две линије: Батајница – Панчевачки мост и Београд центар – Раковица – Железник (Ресник). Интервал кретања возила је 15 минута и омогућиће да се првом линијом стигне за 35 минута, а другом за 15 минута. У другој фази, чија је реализација планирана две године након прве фазе, предвиђене су, такође, две линије: Батајница – Крњача (продужетак од Панчевачког моста до Крњаче) и Београд центар – Рипањ (продужетак од Раковице до Рипња). Возови би се такође кретали у интервалу од 15 минута. У трећој фази планиране су три линије: Лајковац – Лазаревац –  Ресник, Младеновац – Ресник и Умчари – Раковица. Укупна дужина ових траса износи 120 километара, а укупне инвестиције, које подразумевају набавку електрогарнитура и улагања у пругу и стајалишта, износе 109,12 милиона евра. Читав пројекат је одржив и отворен за даљу надградњу, што би подразумевало реконструкцију и електрификацију двоколосечне пруге око Калемегдана до Вишњичке бање и повезивање са Новим Београдом, затим повезивање са трасама метроа и повезивање Сурчина, Добановаца, Аеродрома „Никола Тесла” са Земун пољем.