petak, 25. septembar 2020.

Radojičić: Beograd investicioni centar regiona

Gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić izjavio je u intervjuu za Biznis.rs da je najvažniji zadatak njegovog tima razvoj Beograda, kako bi glavni grad postao udobno mesto za život svih svojih građana.

Govoreći o ključnim investicionim projektima, posebno je naglasio da je deponija u Vinči jedan od velikih nasleđenih problema, ali da je gradska vlast napravila iskorak, tako što se Vinča više ne posmatra kao problem, već kao razvojna šansa. 

– Od problema došli smo do potencijala da će sav otpad koji je pretio da preraste u ekološku katastrofu sada predstavljati sirovinu za preradu i proizvodnju električne energije. Ovo je sigurno veliki uspeh koji će doprineti unapređenju ekološke situacije u glavnom gradu – rekao je gradonačelnik.

On je objasnio da je sličnog ranga i projekat prečišćavanja otpadnih voda.  

– Beograd je jedina prestonica u Evropi koja direktno ispušta sve otpadne vode u reke i upravo zbog toga projekat izgradnje fabrike za prečišćavanje otpadnih voda Veliko selo sa još tri planirane fabrike predstavlja još jedno značajno ekološko rešenje. Taj projekat, po svojoj veličini i značaju, može da se meri sa projektom „Vinča” – istakao je Radojičić.

On je posebno naglasio da je koncept razvoja Beograda postavljen tako da se velikim infrastrukturnim projektima doprinese razvoju grada, ali i da se direktno i indirektno omogući rast životnog standarda građana i poboljša kvalitet njihovog života. 

– Neki od ključnih projekata na tom putu su, pored pomenutih, projektovanje i izgradnja Beogradskog metroa, projekat „Beograd na vodi”, izgradnja podzemnih garaža, nedostajuće infrastrukture – novih mostova i tunela, kao i izrada projekata iz oblasti energetske efikasnosti – rekao je Radojičić. 

Gradonačelnik je takođe rekao da se projekat rekonstrukcije Savskog trga privodi kraju. 

– U ovoj teškoj godini za sve nas, izuzetno mi je drago što radovi na ovom trgu nisu stali nijednog trenutka. Srbija ne dobija samo jedan od najlepših trgova u zemlji, već će se ovim projektom odužiti rodonačelniku naše državnosti i jednoj od najvažnijih ličnosti iz naše slavne istorije – Stefanu Nemanji. Ukupna površina trga, podijuma i zone koja se uređuje ispred zgrade Železničke stanice iznosi oko 20.000 metara kvadratnih. Ceo trg je popločan granitom, dok će centralnim delom dominirati oko 24 metra visok spomenik Stefanu Nemanji. Polovina ukupne površine biće prekrivena zelenilom, a na trgu će biti zasađeno oko 300 stabala. Jedan od najvećih izazova tokom rekonstrukcije je nova kanalizaciona crpna stanica, koja će zameniti staru, smeštenu ispred bolnice Sveti Sava. Veoma je značajno što se oslobodio prostor namenjen pešacima premeštanjem saobraćaja iz centralnog dela na kružni obod trga – istakao je gradonačelnik.

Odgovarajući na pitanje o ekonomskoj šteti zbog pandemije virusa korona, Radojičić je rekao da Grad Beograd deli sudbinu svih svetskih gradova koji se bore sa epidemijom. 

– U uslovima pandemije, Beograd se sa najviše suočava sa izazovima u oblasti turizma i ugostiteljstva. Predanim radom nekoliko institucija, Beograd je postao jedan od turističkih centara Evrope, a ova grana privrede, koja zapošljava veliki broj ljudi, sada je najviše pogođena. Vlada je sveobuhvatnim programom paketa mera intervenisala u pravcu smanjivanja negativnih posledica pandemije i time pružila podršku privredi Srbije – rekao je Radojičić i dodao da je zahvalan zaposlenima u Gradskoj upravi i institucijama u kojima je osnivač Grad Beograd, koji su sve vreme tokom novonastalih epidemijskih okolnosti omogućili dostupnost usluga građanima, u punom kapacitetu.

On je naglasio da je oko 18.000 ljudi radilo u gradskim preduzećima da bi sve administrativne usluge Grada bile dostupne i dodao kako je ponosan na Beograd kao dvomilionski grad koji je pokazao izuzetnu fleksibilnost i veoma brzo se prilagodio novonastaloj situaciji.

Radojičić je rekao da je Beograd na mnoge projekte čekao decenijama i kao primer naveo novu dečju bolnicu, ideju staru 30 godina, koja je tek sada počela da se ostvaruje. 

Kao jedan od najznačajnijih projekata za razvoj srpske prestonice, gradonačelnik navodi i projekat razvoja beogradskog metroa. 

– Metro ima komponentu razvojnog projekta, a sa druge strane  unapređuje kvalitet života naših sugrađana. Metro ima bitnu ulogu u povezivanju postojećih naselja, ali i onih budućih u kojima se planira eksponencijalno širenje Beograda. Grad je u julu ove godine sa francuskom kompanijom „Ežis” potpisao ugovor o izradi projektno-tehničke dokumentacije, u toku su izrade planske dokumentacije, studije opravdanosti sa idejnim projektom, studije procene uticaja na životnu sredinu i studije procene socijalnog uticaja. Dok radimo na projektu metroa, postojeći Bg voz i dalje razvijamo – pojasnio je Radojičić.

On je dodao da Bg voz trenutno saobraća na četiri linije, od kojih dve povezuju opštine Lazarevac i Mladenovac sa centrom grada. Ukupna dužina sve četiri linije iznosi 184 kilometra. Prošle godine su uvedene dve nove linije – od centra grada do Lazarevca, a do 2027. godine planira se uvođenje dve nove linije BG voza: Makiš – Rakovica – Karaburma i Novi Beograd – Aerodrom „Nikola Tesla” – Nacionalni stadion. 

– Sa sigurnošću mogu da tvrdim da je Beograd grad kranova i investicioni centar Jugoistočne Evrope. Beograd je svojom politikom doprineo da veliki broj privatnih investitora, pre svega u oblasti građevinarstva, pokrene svoje projekte, naročito u segmentu stanogradnje. Već tri godine zaredom Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove odobrava izgradnju oko milion metara kvadratnih kroz građevinske dozvole, što je u poređenju sa 2013. godinom pet puta više, a sa 2010. godinom čak deset puta više metara kvadratnih – naveo je gradonačelnik i dodao da ovaj podatak govori koliko je isplativo ulagati u Beograd.

Govoreći o projektu „Beograd na vodi”, Radojičić je istakao da je to najznačajniji projekat u oblasti nekretnina, ali da njegov koncept i značaj prevazilaze samu građevinsku industriju. 

– On postaje simbol promena i novog, modernijeg Beograda, ali i Srbije. Osim lokalnih građevinskih kompanija koje su angažovane na izvođenju radova, u izgradnji se koriste i lokalno proizvedeni materijali najvišeg kvaliteta, što će takođe doprineti daljem razvoju domaće ekonomije. U ovom trenutku aktivno je devet gradilišta na kojima radi više od 2.800 radnika. Projekat će biti od izuzetnog značaja ne samo za Beograd već i za ovaj deo Evrope. Beograd na vodi prostiraće se na površini približne veličine od milion kvadratnih metara i sa ukupnom građevinskom površinom od 1,8 miliona kvadrata – naglasio je Radojičić.

Ponovio je da je centralna turistička atrakcija ovog projekta Kula Beograd, koja je novi simbol grada, visoka 168 metara, a obuhvata hotelski i rezidencijalni deo. Ona će staklenim mostom biti spojena sa Galerijom Beograd, najvećim šoping centrom u regionu, što će unaprediti ukupnu turističku ponudu Beograda.  

– Pored ekonomije koja je u ovom trenutku veoma bitna, da bi ostvario svoj strateški cilj, a to je da postane kvalitetno mesto za život svih svojih građana, Beograd mora da bude i kulturna prestonica i mesto koje neguje rekreativni i profesionalni sport, kao i da bude socijalno odgovoran grad – zaključio je gradonačelnik.

Foto: Biznis.rs / Predrag Prpić