nedelja, 13. avgust 2017.

Siniša Mali: Zajedno gradimo bolji Beograd

U Beogradu se na svakom ćošku radi, imamo preko 1.100 gradilišta i nećemo stati dok ne završimo „Beograd na vodi”, sve fabrike koje smo planirali, kao i metro. Želimo da se ponosimo našim gradom i zato moramo svi zajedno da se potrudimo, rekao je gradonačelnik Beograda Siniša Mali u intervjuu za list „Alo”.

Srpska prestonica prolazi kroz dramatičan preobražaj, od grada koji je do pre četiri godine bio na ivici bankrota do metropole u kojoj se praktično radi na svakom ćošku, gde trenutno ima 1.111 gradilišta, gde se u centralnim ulicama čuje žamor turista, a strani i domaći investitori žele da krenu u realizaciju nekih od mnogobrojnih projekata koji su Beograd ponovo vratili na svetsku mapu.

Gradonačelnik je podsetio na mukotrpan put iz finansijskog ambisa u kojem se Beograd nalazio 2013. do danas, kada je gradska kasa dupke puna, a javna preduzeća normalno funkcionišu.

– Građani možda i zaboravljaju da nas je prilikom ulaska u gradsku skupštinu sačekalo nasledstvo Dragana Đilasa u vidu 1.1 milijardi evra duga, od čega je do sada vraćeno 455 miliona evra. Beograd je bio u rupi i trebalo nam je vremena da iz iste izađemo, vratimo sve dugove i to bez uzimanja novih kredita. Kada smo to uspeli, krenuli smo u ostvarivanje zacrtanih projekata, a samo zamislite, da nas nije sačekao toliki dug, šta smo još sve mogli da uradimo – istakao je Mali.

Na pitanje da li stabilizacija finansija znači i bolji život građana i manju nezaposlenost, gradonačelnik kaže da broj zaposlenih u Beogradu svakodnevno raste, čemu je sigurno doprinela finansijska stabilizacija.

– U junu ove godine bilo je 92.000 nezaposlenih, odnosno nikada manje. Došli smo do toga da je na listi 10 prioriteta nezaposlenost na poslednjem mestu, a 2013. je bilo obrnuto – naglasio je gradonačelnik.

Govoreći o izdvajanjima za porodilje, Mali je istakao važnost doslednosti, jer je prethodni gradonačelnik obećavao više novca od sadašnjih 10.000, ali ih nije redovno isplaćivao.

– Đilas je obećavao više, a nije isplaćivao i ostavio je nama da otplaćujemo njegova obećanja. Mi smo rekli 10.000 i koliko kažemo – toliko isplaćujemo svakog prvog. To je odgovorno ponašanje. Vratili smo se sa ivice bankrota, sa duga od 1.120 milijardi evra i budžeta od 700 miliona evra, sa 11 preduzeća u minusu, uključujući čak i „Adu Ciganliju”, sa raznim firmama za konsalting, za istraživanje tržišta, koje su papreno naplaćivale sve lažne usluge. Ono što je vredelo dva dinara plaćalo se 100. Uništili su grad, a mi smo ga oživeli toliko da nam je danas na primer kreditni rejting samo jedan stepenik ispod Budimpešte. Javna komunalna preduzeća su imala dobit od 680 miliona dinara za vreme Đilasa, a prošle godine 5,1 milijardu dinara, što je skoro osam puta više. Povećana je efikasnost, a ne cena. Pa prvo što sam uradio jeste da sam otuđio trećinu voznog parka i napravio uštedu od milion evra na gorivu i održavanju. Nije više svaka sekretarica mogla da se vozi službenim vozilom – objasnio je gradonačelnik Beograda.

Prema rečima gradonačelnika, situacija sa javnim komunalnim preduzećima je daleko bolja nego pre četiri godine.

– Kada sam došao 2013, imali smo na računu oko milijardu dinara kada se saberu sva javna preduzeća i budžet. Sada na računu imamo oko osam do devet milijardi dinara i kroz preduzeća još šest do sedam, što znači oko 15 milijardi dinara kapitala. Za razliku od Đilasa, mi budžet nismo pravili na osnovu lepih čestitki i želja, nego na realnim osnovima – precizirao je Mali.

„Beograd na vodi” i novi objekti na tom velikom gradilištu su uvek nezaobilazna tema.

– U narednih šest meseci počeće da se gradi još pet velikih zgrada, dve stambene i tri poslovne. Gradnja kule kreće u oktobru, šipovi su pobijeni, a sve je rađeno polako i studiozno zbog kompleksnosti terena, blizine reke – otkrio je Mali.

Gradski izbori nisu toliko daleko, a jedan od prvih koji je istakao kandidaturu za gradonačelnika jeste Aleksandar Šapić, a Mali smatra da neko ko je kao Đilasov pomoćnik učestvovao u svemu što je prethodna vlast radila, ne može da se ponaša kao da je „pao s Marsa”.

– On koji je bio Đilasov pomoćnik i učestvovao u svemu, od kreiranja ogromnog duga, pravljenja replike Terazija od 600.000 evra, kriminalne rekonstrukcije Bulevara Aleksandra, sad se ponaša kao da je „pao sa Marsa” i ništa ne zna. Nije lako voditi grad, jer ne možete da dajete prazna obećanja, okrečite dva ulaza i mislite da je to dovoljno, već morate vizionarski da pristupite ljudima, projektima, da svima obezbedite zdravstvenu zaštitu, da sve tretirate ravnopravno, i one na Dorćolu i one u Jajincima – rekao je Mali.

Gradonačelnik Beograda ističe da ga sugrađani često prilikom šetnje gradskim ulicama zaustavljaju i pitaju za savet ili pomoć.

– Svako ima neki problem, gde najčešće mogu da pomognem, ali ima i onih kojima ne mogu. Negde u januaru mi je prišla žena kod hotela „Moskva” i rekla da ima problem sa drvima za ogrev. Obezbedio sam joj drva i tako smo uspeli da joj izađemo u susret. Neki traže i da im zaposlimo članove porodice, ali tu ne možemo da pomognemo jer imamo zabranu zapošljavanja od Vlade – podseća gradonačelnik.

Nakon što su 10 godina gradske fasade intenzivno propadale, centar grada je ponovo počeo da „sija”.

– Ove godine smo do sada uradili 120, biće ih ukupno 200, sledeće ćemo 300 i grad će sigurno izgledatgi sve bolje. To je znak pažnje prema građanima i takva politika je zasnovana na rezultatima, obećano – urađeno. Beograd je konačno blizu toga da se spusti na reke posle toliko decenija – dodao je prvi čovek prestonice.

Turizam je najbrže rastuća privredna grana u Beogradu, što svako može da primeti kada izađe na ulice.

– Imali smo milion noćenja za prvih šest meseci, udvostručili smo broj stranih turista od 2013. Obraćamo pažnju i na sitne stvari kao što su info-table i stavićemo ih još 150 da svi sve lepo vide – precizirao je gradonačelnik.

O metrou se dosta pričalo i maštalo, ali prvi put se pod ovom upravom nešto konkretno dešava.

– Šlag na tortu trebalo bi da usledi 2020. godine, kada bismo mogli da zabodemo prvi ašov za metro. Imamo para da završimo taj projekat i za razliku od Dragana Đilasa, ne planiramo da prva linija ide kroz Bulevar kralja Aleksandra, gde već sada postoji cela infrastruktura prevoza tramvaja i autobusa. Prema istraživanjima, najveći protok putnika je od Makiškog polja, a najopterećeniji deo je kod Sajma. Prva linija će ići Makiš – Sajam – Trg republike – Pančevački most – Karaburma – Mirijevo. Tu je šansa da se Beograd razvija. Makiško polje ima 1.000 hektara za razvoj, Beograd na vodi 100, „Beko”, koji su preuzeli Holanđani, Luka „Beograd”, Ada Huja... Samo od novca za nadoknadu zemljišta uzećemo preko milijardu evra za nove investicije i projekte – objasnio je Mali.

Nakon otvaranja Robne kuće „Ikea” pojavili su se navodi da će zbog toga doći do gušenja domaće proizvodnje nameštaja.

– To je, pre svega, šansa za sve domaće proizvođače nameštaja da uđu u sistem „Ikea” i svoje proizvode prodaju po celom svetu. Čuli ste predsednika koji kaže da se svuda u svetu upravo povećala prodaja nameštaja i drugih proizvođača posle dolaska „Ikee”. Zaista ne razumem takve ljude koji kritikuju. Čekali smo 20 godina i sada je problem. Otvorili smo 430 radnih mesta, dobili na desetine miliona evra u infrastrukturnim projektima i novu naplatnu rampu – zaključio je Mali.