sreda, 27. februar 2019.

Vesić: Poslodavci će morati da dokažu da je novac isplaćen na ruke za prevoz iskorišćen za tu namenu

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da će ubuduće poslodavci koji isplaćuju zaposlenima naknadu za javni prevoz „na ruke” umesto da kupuju mesečne karte morati do dokažu da je svaki dinar koji je na taj način isplaćen potrošen za prevoz.

 – Država je Zakonom o radu dala obavezu poslodavcima da zaposlenima isplaćuju naknadu za prevoz ukoliko ne organizuju sopstveni prevoz. Na ovaj iznos se ne plaćaju porezi ni doprinosi i zato može da se koristi samo za prevoz. Neki poslodavci zloupotrebljavaju ovu zakonsku mogućnost, pa ovu naknadu uključuju u platu čime varaju državu jer ne plaćaju doprinose, a varaju i zaposlene kojima oduzimaju pravo na prevoz. Zato će ubuduće poslodavac biti obavezan da za svaki dinar koji isplati zaposlenom na ime prevoza dokaže da je novac zaista iskorišćen za prevoz – rekao je Vesić.

On je rekao da je Ministarstvo finansija, na zahtev Grada Beograda, donelo mišljenje broj 011-00-12/2019-04 od 1. februara 2019. godine kojim se ukazuje da ukoliko poslodavac nema verodostojne isprave na osnovu kojih dokazuje da je na adekvatan način nadoknadio trošak zaposlenog za dolazak i odlazak sa rada (npr. račun za kupovinu mesečne pretplatne karte, dnevne karte ili karte za jednu vožnju u javnom prevozu, račun za gorivo u slučaju korišćenja sopstvenog vozila i sl.), ti troškovi mu se ne mogu priznati kao rashod.   

U slučaju da se naknade za dolazak i odlazak sa rada ne dokumentuju verodostojnom računovodstvenom ispravom, isplate zaposlenima na ime naknade troškova za dolazak i odlazak sa rada smatraju se nedokumentovanim troškovima u smislu člana 7a tačka 1. Zakona o porezu na dobit pravnih lica. Mišljenje je objavljeno u Privrednom savetniku broj 5 iz februara 2019. godine.

Vesić je rekao da je tokom 2018. godine broj zaposlenih na teritoriji grada Beograda iznosio 717.998 lica prosečno mesečno, dok je od navedenog broja samo 114.429 zaposlenih prosečno mesečno kupovalo pretplatne karte, iako prema istraživanjima javni linijski prevoz koristi oko 47,9 odsto korisnika. To znači da oko 250.000 zaposlenih lica koristi javni prevoz, a da ne plaća kartu, usled čega Grad Beograd gubi minimalno 750 miliona dinara mesečno ili skoro devet milijardi dinara na godišnjem nivou. 

– Ukoliko bi se broj prodatih pretplatnih karata povećao samo za 100 hiljada, to bi značilo da bi se od novonaplaćenog prihoda svake godine moglo da se kupi oko 180 novih autobusa, što bi značilo da bi se za 4–5 godina mogao obnoviti ceo vozni park JKP GSP „Beograd” – poručio je Vesić.