utorak, 3. mart 2020.

Vesić: Došao je kraj praksi da ulice raskopava ko kako stigne

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, povodom danas usvojene Odluke o zaštiti opštinskih puteva i ulica na teritoriji grada Beograda, ocenio je da je vreme da se prekine praksa sa raskopavanjem ulica i trotoara mimo propisa. 

– Došlo je vreme da se prekine praksa da beogradske ulice i trotoare raskopava ko kako stigne, od građevinskih investitora do javnih preduzeća, republičkih i gradskih, a da se pritom kolovoz i trotoar ne vraćaju u pređašnje stanje – upozorio je zamenik gradonačelnika.

Odlukom se detaljno uređuje obavljanje poslova koji se odnose na zaštitu opštinskih puteva i ulica na teritoriji grada Beograda, pre svega u slučajevima raskopavanja i zauzeća, hitnih radova, kao i režima saobraćaja u zimskom periodu. Odluka štiti interese građana, njihove bezbednosti, obezbeđuje uslove za nesmetano odvijanje saobraćaja, propisuje uređenje prostora na kojima se obavljaju radovi i omogućava koordinaciju i kontrolu tokom izvođenja radova na putevima i ulicama na teritoriji grada Beograda, rekao je Goran Vesić.

Odlukom se precizno propisuje šta se podrazumeva pod raskopavanjem i zauzećem opštinskog puta i ulice, ko može da podnese zahtev, kome se isti podnosi, sa tačno navedenim prilozima za dobijanje saglasnosti upravljača puta (JP „Putevi Beograda”) i dobijanje rešenja Sekretarijata za saobraćaj. Detaljno se uređuju obaveze investitora koje se odnose na obezbeđenje gradilišta i s tim u vezi propisane su i visoke prekršajne kazne.

Vesić je naveo da se uvodi garantni rok za izvedene radove od dve godine i u slučaju da u tom periodu dođe do oštećenja u zoni izvedenih radova, popravku oštećenja dužan je da izvrši investitor, odnosno upravljač puta na teret investitora. Investitor je odgovoran za svaku štetu učinjenu trećim licima koja je posledica izvođenja radova i dužan je da snosi sve troškove nastale u vezi sa otklanjanjem oštećenja.

– Poseban problem je što pojedina javna preduzeća zloupotrebljavaju mogućnost izvođenja „hitnih radova” i tako bez neophodnih saglasnosti vrše i redovne radove – rekao je Vesić. 

Realizacija hitnih radova propisuje u kojim slučajevima se oni izvode (npr. u slučaju iznenadnog oštećenja, odnosno kvara na objektu, postrojenju, uređaju, instalaciji ili vodu ugrađenom u opštinski put i ulicu, kao i na tramvajskom ili drugom koloseku, usled kojih bi bila ugrožena bezbednost saobraćaja, bezbednost i zdravlje ljudi ili usled kojih bi nastala veća materijalna šteta), te da oni ne mogu da traju duže od 24 časa, osim u slučaju prethodnog pribavljanja saglasnosti i rešenja upravljača puta i Sekretarijata za saobraćaj, zatim način njihovog izvođenja, a naročito vraćanje puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje, što se vrši u skladu sa tehničkim uputstvom koje je sastavni deo odluke.

– Prekinuće se sa praksom da Grad uloži novac u rekonstrukciju ulice ili trotoare, a da se posle samo nekoliko nedelja sve to raskopa jer se neko preduzeće „setilo” da treba da sprovede „hitne radove”. Odluka predviđa da, u slučajevima kada su put i ulica izgrađeni ili rekonstruisani, nije dozoljeno raskopavanje istog u roku od dve godine, osim u izuzetnom slučaju ukoliko se pribavi saglasnost i uslovi upravljača puta, odnosno kada izvedeni radovi na opštinskom putu i ulici nisu predati upravljaču na upravljanje – poručio je zamenik gradonačelnika Beograda. 

Odlukom je predviđena obaveza koordinacije izvođenja radova pravnih lica koja upravljaju linijskim infrastrukturnim objektima, instalacijama, vodovima i drugo, tako što će upravljaču puta dostavati godišnje planove radova na objektima linijske infrastrukture najkasnije do 1. oktobra tekuće godine za narednu godinu. Ovi planovi usklađivaće se sa godišnjim programom radova na izgradnji, rekonstrukciji i održavanju opštinskih ulica i puteva i dostavljaće se Sekretarijatu za saobraćaj.

Ovom odlukom propisuju se i obaveze upravljača puta, a posebno da organizuje nadzor nad izvođenjem radova na vraćanju zauzete i raskopane površine opštinskog puta i ulice u prvobitno i tehnički ispravno stanje, i obaveze nadzornog organa u pogledu nadzora nad izvođenjem ovih radova.

Odbornici su na današnjoj sednici usvojili i izmene i dopune Odluke o oglašavanju na teritoriji grada Beograda, kao i izmene Odluke o naknadama za korišćenje javnih puteva za teritoriju grada Beograda.