sreda, 16. septembar 2020.

Radojičić otvorio izložbu posvećenu urbanoj mobilnosti u Beogradu

Gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić otvorio je danas izložbu posvećenu urbanoj mobilnosti u Beogradu, čime je počelo obeležavanje Evropske nedelje mobilnosti u Beogradu, koja traje od 16. do 22. septembra.

On je ovom prilikom istakao da se od 2002. godine u Evropi obeležava nedelja mobilnosti, a u Beogradu već 12. put.

– Suština nedelje mobilnosti je da se popularizuje saobraćajna hijerarhija prema kojoj je na prvom mestu pešačenje i vožnja bicikla, a zatim slede prevozna sredstva koja koriste obnovljive izvore energije i najmanje zagađuju životnu sredinu. Za razvoj grada u tom pravcu važno je da imamo razvijenu infrastrukturu, ali i da podižemo svest ljudi kako bi se polako menjale naše navike. Grad Beograd je u prethodnih osam godina mnogo uradio u tom pravcu i izložba koju danas otvaramo prikazuje infrastrukturne projekte koji su urađeni u prethodnom periodu, a doprinose uspostavljanju ove „zelene” hijerarhije – rekao je Radojičić.

On je istakao da je deo izložbe posvećen silasku Beograda na reke, kao važnom strateškom pravcu razvoja prestonice.

– Prikazuje se Savski park, Savski kej i povezanost tog dela grada sa centralnim delom preko pasarele na Kalemegdanu. Važan deo izložbe su i pešačke zone u užem gradskom jezgru, kao što su one na Topličinom vencu, Obilićevom vencu i Trgu republike i njihova uvezanost. Imamo odlične predispozicije za unapređenje mobilnosti u našem gradu i nadam se da ćemo sa građanima i stručnjacima dalje razvijati Beograd u tom pravcu – rekao je gradonačelnik.

On je naglasio da je među značajnim projektima, koji će se ubrzo realizovati, i pešačko-biciklistički most koji će povezivati Adu sa Novim Beogradom.

– Na izložbi je prikazan segment grada u kojem ćemo razvijati linijski park. Na ovom planu imamo mnogo zadataka koje je potrebno rešiti da bi se taj deo grada razvijao i izgradilo 4,8 kilometara pešačke i biciklističke staze – kazao je Radojičić i pozvao sve Beograđane da iskoriste priliku i pogledaju izložbu.

Glavni urbanista Marko Stojčić istakao je da izložba prikazuje samo deo onog što je Grad do sada uradio.

– Linijski park daje pešacima i biciklistima prostor koji do sada nisu imali. Realizacija tog projekta započeće od druge polovine sledeće godine i u naredne tri i po godine će biti završen. Beograd će time dobiti oko 16 kilometara pešačko-biciklističke zone, koja će, umesto ranije odsečenosti reke od urbanog izgrađenog tkiva, imati prostor koji nije značajan samo u ekološkom smislu već i Beograđanima omogućava zdraviji život. U planu je nekoliko projekata, a jedan od njih je proširenje pešačke zone Knez Mihailove ulice. To su projekti koji su krenuli od rekonstrukcije Obilićevog venca, Topličinog venca i svih onih ulica sa savske strane uz Knez Mihailovu ulicu. Takođe je uređen Kosančićev venac i izgrađena pasarela, čime je ostvarena fizička veza između Knez Mihailove ulice i reke Save, a što je više od 150 godina bila glavna tema za one koji su se bavili izgradnjom Beograda – kazao je Stojčić.

On je istakao da u Gradu Beogradu ima oko 650 hiljada automobila.

– Svake godine povećava se broj automobila za 11 hiljada. Na osnovu tuđih iskustava, znamo da će nam najveći problem biti zagušenost gradskih ulica automobilima – kazao je Stojčić.

On je naglasio da je pokrenuta i rekonstrukcija Ulice Strahinjića bana i Palmotićeve.

– Rekonstrukcija ovih ulica je pokrenuta u cilju smanjivanja kolovoza, koji će biti tri i po metra, te drastičnog proširenja trotoara kako bi pešaci, majke sa kolicima i osobe sa posebnim potrebama bez problema mogli da prošetaju. Aktuelno je mnogo projekata, a svakako najvažniji i najskuplji je izgradnja metro sistema u skladu sa kojim i radimo sve gradske projekte. Onog dana kada bude profunkcionisao metro, sve će se preokrenuti. Na svima nama je da se prilagodimo vremenu koje je ispred nas, a to je vreme sa znatno manje automobila na ulicama našeg grada – rekao je Stojčić.

Sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović je istakao da ovogodišnja poruka poslata iz Beograda, ali i cele Evrope jeste „mobilnost bez zagađenja”.

– Naš saobraćajni sistem se upostavlja u pravcu koji podrazumeva da prethodno pomenuta hijararhija treba da bude naša vodilja. Na ovaj način će se smanjiti količina izduvnih gasova na ulicama i omogućiti Beograđanima kvalitetniji i zdraviji život. Prošle godine izradili smo dokument „Plan održive urbane mobilnosti Grada Beograda do 2030. godine”, koji Skupština grada treba da usvoji i koji će uspostaviti pravac za dalje aktivnosti – rekao je Rafailović.