subota, 10. oktobar 2020.

Beogradu potrebno još zglobnih autobusa

Javni prevoz u Beogradu obavlja se na više od 500 linija, sa preko 1.600 vozila koja svakodnevno saobraćaju i prelaze ukupno 436.000 kilometara tokom 24 sata, uz 2,5 miliona putnika.  Postoje 133 gradske autobuske i 320 prigradskih i lokalnih autobuskih linija, 20 minibus-linija, sedam tramvajskih, šest trolejbuskih, pet mini-ekspres, 24 noćne linije, što je ukupno preko 500 linija javnog linijskog prevoza.

Autobuski saobraćaj „pokriva” 83 odsto ukupnog broja prevezenih putnika, što ukazuje na značaj ovog vida prevoza i potrebu njegovog unapređenja. Stanje voznog parka JKP GSP „Beograd” je bolje nego u prethodnom periodu, ali i dalje nije na željenom nivou.

Cilj Grada Beograda je da stanovnicima pruži pouzdanu i stabilnu uslugu prevoza, obezbeđujući ekonomski najpovoljnije, saobraćajno bezbedne i ekološki najprihvatljivije uslove. Nadležni organi Grada Beograda doneli su još 2019. godine odluku da se hitno pristupi povećanju pouzdanosti i atraktivnosti rada autobuskog podsistema. Doneta je odluku da se pristupi hitnoj obnovi voznog parka tokom 2019. godine, ali i u narednih nekoliko godina.

– Stručnjaci Saobraćajnog fakulteta izradili su studiju „Tehničko-tehnološka analiza autobuskog podsistema javnog transporta putnika u Beogradu”. Podaci su ukazali na potrebu hitne nabavke između 150–200 vozila, kako bi se izvršila stabilizacija i konsolidacija voznog parka JKP GSP „Beograd”, kao i na to da je u periodu od tri godine neophodno nabaviti najmanje 300–400 novih vozila – rekao je sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević.

Planskom obnovom voznog parka JKP GSP „Beograd” biće povećana atraktivnost, efikasnost i održivost autobuskog podsistema. Smanjiće se operativni i proizvodni troškovi, poboljšati performanse i racionalno koristiti pogonska energija. Želja je da se na ovaj način ostvari glavni cilj javnog prevoza putnika u Beogradu, a to je pružanje kvalitetne, pouzdane, komforne i iznad svega bezbedne usluge.

– U prethodnom periodu, grad je nabavio 244 nova solo-autobusa za GSP „Beograd” čime je unapređeno stanje voznog parka, ali je ostala potreba zamene većeg broja starijih zglobnih autobusa. Prosečna starost zglobnih autobusa iznosi preko osam godina, pri čemu u voznom parku GSP „Beograd” i dalje ima 128 autobusa starosti preko 12 godina, od čega 37 starijih od 15 godina. Realizacija planiranog reda vožnje autobuskog podsistema GSP „Beograd” je dugi niz godina 90 odsto zbog tehničkog stanja voznog parka. Povećani su troškovi održavanja, a bezbednost putnika je u direktnoj vezi sa stanjem voznog parka – precizirao je Vasiljević.

Studija Saobraćajnog fakulteta je pokazala da je 150 vozila iz postojećeg voznog parka dobilo ocenu 1 i čekaju rashod, a 277 vozila ocenu 2. Postoje stalni zahtevi građana za uvođenjem novih i produženjem postojećih linija koje nije moguće realizovati zbog nedostatka vozila, a na pojedinim postojećim linijama potrebno je povećanje broja vozila.

– Nedostaju vozila za pokrivanje režimskih izmena zbog planiranih radova u gradu što utiče na smanjenje kvaliteta prevozne usluge na postojećim linijama, s obzirom da se vozila obezbeđuju redukcijom. Nedostaju vozila za obezbeđivanje dodatnog nivoa bezbednosti putnika u uslovima virusa COVID-19, čime bi se obezbedila još povoljnija popunjenost vozila u smislu manjeg broja putnika u jednom autobusu – dodao je Vasiljević.