petak, 22. januar 2021.

Potpisan Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro”

U Palati Srbija danas je potpisan Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro”, a ovaj važan dokument potpisali su ministar finansija Siniša Mali, potpredsednik kompanije „Alstom” Filip Delur, direktor kompanije „Ežis reil” Olivijer Buvar, predstavnik kompanije „Pauer Čajna” Šje Zidije i direktor JKP „Beogradski metro i voz” Stanko Kantar. Potpisivanju Memoranduma prisustvovali su zamenik gradonačelnika Goran Vesić, pomoćnik gradonačelnika Andreja Mladenović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, ambasadorka NR Kine Čen Bo, kao i ambasador Republike Francuske Žan Luj Falkoni. 

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić je rekao da je „Beogradski metro” najvažniji projekat za srpsku prestonicu, te da je proglašen projektom od nacionalnog značaja. On je u ime svih građana Beograda zahvalio predsedniku Aleksandru Vučiću, jer je, kako je naveo, on taj koji je rekao „izgradićemo metro”.

– To je projekat koji Beograd ne može sam da finanasira. Imamo tu sreću da se metro gradi iz budžeta Republike Srbije. Naša Vlada je svesna koliko je ovaj projekat važan za rast bruto domaćeg proizvoda, što nije slučaj u svetu, jer ne pomaže svuda država izgradnju metroa – istakao je Vesić.

On je dodao da Beograd 50 godina sanja metro i za sve to vreme nije bilo vlasti ni gradonačelnika koji nisu obećavali početak izgradnje metroa.

– Nekada je ovoj zemlji bilo lakše, nekada teže, nekada je bilo više novca, nekada manje, ali ništa se konkretno nije uradilo na projektu izgradnje Beogradskog metroa do 2013. godine – rekao je Vesić.

Kako je precizirao, posle današnjeg potpisivanja, u aprilu ćemo dobiti idejno rešenje za depo na Makiškom polju, potom ćemo završiti eksproprijaciju i do kraja ove godine, do novembra, počećemo nasipanje i izgradnju depoa na Makiškom polju, što će predstavljati početak radova na Beogradskom metrou.

– U međuvremenu ćemo usvojiti plan generalne regulacije šinskih sistema u oktobru. Taj plan će definisati sve linije metroa, to jest definisaće tačno gde će se nalaziti stanice, kao i razvoj Bg voza koji treba da se nastavlja na Beogradski metro. Povezaćemo Surčin i Obrenovac koji na taj način nisu povezani od Železničke stanice u Zemunu. Do sada su povezani Mladenovac, Sopot, Lazarevac i Barajevo, a povezaćemo i Pančevo i tako dobiti jedinstven sistem. Planom generalne regulacije šinskih sistema predvidećemo novih 50 kilometara tramvajskih šina, od Požeške prema Ceraku, od Novog Beograda prema Bežanijskoj kosi, spuštanje od Bogoslovije prema Adi Huji i prelazak na levu obalu Dunava. Tako se Beograd razvija i konačno ćemo imati ono što imaju svi veliki gradovi, a to je da je šinski podsistem osnovni podsistem prevoza. Beograd, nažalost, to nema, a kada budemo imali, tada će naši građani imati prevoz kakav zaslužuju, kakav dolikuje jednoj velikoj metropoli kao što je Beograd – naglasio je zamenik gradonačelnika.

 Prema njegovim rečima, ideja je da tim domaćih arhitekata radi svaku stanicu metroa posebno, što će im biti velika referanca u karijeri.

– Sa druge strane, ideja je i da svaka metro stanica bude drugačija i da svaka od njih predstavlja taj deo grada, da govori o istoriji tog dela grada ili istoriji Srbije. Kada 2028. godine završimo metro i proširenje Bg voza, kada spojimo Bg voz sa Pančevom, završimo izgradnju 50 kilometara tramvajske mreže, naš osnovni podsistem biće šinski, što znači i ekološki – rekao je Vesić.

Mi smo, u međuvremenu, doneli odluku da više ne kupujemo nijedan autobus na dizel gorivo, naveo je Vesić i istakao da će za nekoliko dana biti raspisan tender za kupovinu stotinu novih zglobnih autobusa na prirodni gas. 

– Do 2028. godine, svake godine ćemo kupovati po sto autobusa i nećemo više imati nijedan autobus na dizel, koji će inače spadati u dopunski podsistem u odnosu na šinski. Najuži centar Beograda i predgrađe biće povezani Bg vozom, više neće biti vozila na dizel i to je najznačajniji doprinos smanjenju zagađenja. Tome težimo i na tome svi zajedno radimo – kazao je Vesić.

Zamenik gradonačelnika je zahvalio francuskim i kineskim prijateljima i naveo da Srbija ima mnogo prijatelja zahvaljujući predsedniku Vučiću, od kojih su nam posebno dragi Kina i Francuska – Kina u svetu, Francuska u Evropi. 

– Kompanije „Pauer Čajna”, „Eži” i „Alstom” sa nama su prisustni godinama. Siguran sam da će oni ovaj metro graditi zajedno sa srpskim kompanijama kao da grade metro u Pekingu ili Prizu. Oni Beograd osećaju kao svoju kuću, što je još jedna prednost kada imate diplomatiju kakvu ima Srbija i kada imate položaj kakav ima Srbija. Tada možemo da gradimo metro sa svojim prijateljima, tada ima i novca za metro. Ove godine ćemo ostvariti san koji čekamo 50 godina, a 2028. godine Beograđanke i Beograđani voziće se Beogradskim metroom – rekao je Vesić. 

Ministar finansija Siniša Mali je naglasio da se potpisivanjem ovog sporazuma jasno definišu prava i obaveze svih onih koji učestvuju u ovom projektu i time je načinjen još jedan važan korak bliže realizaciji višedecenijskog sna, izgradnje beogradskog metroa. 

– Sa zadovoljstvom mogu da kažem da ćemo već krajem godine, kao što smo i obećali, krenuti u izgradnju prve linije. Definisali smo prava i obaveze dve francuske kompanije „Alstom” i „Ežis” i kineske kompanije „Pauer Čajna”. Krajem ove godine krenućemo u izgradnju depoa na Makiškom polju i prve linije beogradskog metroa koja će povezivati Železnik i Mirijevo, dužine 21,3 kilometra. Trebalo da ona bude gotova do 2028. godine, a druga linija biće od Mirijeva do Zemuna, dužine 19,2 kilometra. Trenutno radimo i na konceptu treće linije koja će povezivati delove grada koji neće biti povezani sa prve dve linije i BG vozom – istakao je Mali i dodao da preliminarna analiza pokazuje da će izgradnja obe linije metroa u Beogradu koštati oko 4,4 milijarde evra.

On je naglasio da se skoro godinu dana Srbija bori na dva fronta, za zdravlje građana i očuvanje ekonomije. U isto vreme sprovodi se masovna vakcinacija protiv virusa korona, ali se i grade auto-putevi. Ovaj projekat će, kako je rekao, poput „Beograda na vodi” pokrenuti našu industriju. 
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović je istakao da je kao Beograđanin danas ponosan i da je ovaj posao i te kako težak, kao i to da su preuzeli da realizuju najkompleksniji infrastrukturni objekat na Balkanu.

 – Planiramo da početkom poslednjeg kvartala uđemo u ozbiljne radove na izgradnji metroa. To je nešto što će potpuno promeniti percepciju ovog grada. Vrlo brzo ćemo otvoriti mogućnosti da Beograd bude čist grad i da automobili ne budu na svakom koraku. Realizacija ovog projekta znači i rešavanje ekološkog problema, a metro predstavlja krunu naših investicija – istakao je Momirović.

Direktor francuske kompanije „Ežis rejl” Olivije Buvar je kazao da se oseća počastvovano, ponosno i uzbuđeno što učestvuje u ovom projektu.

– Imati priliku da podržimo „Beogradski metro i voz” je jedno od najvećih priznanja za „Ežis”. To ne znači samo da mi znamo kako, već i da naš pristup može pružiti najbolju uslugu našim srpskim prijateljima. Naši planovi su da nastavimo da razvijamo kompaniju u Srbiji, a namera nam je i da u narednih pet godina utrostručimo zaposlenost i uposlimo 120 srpskih inženjera. Beograd će ostati sedište naše kompanije za ceo Zapadni Balkan. Realizacija ovog projekta značiće i omogućavanje „zelene” mobilnosti u Beogradu i uveren sam da će glavni grad biti predvodnik u tim procesima – kazao je Olivije Buvar. 

Potpredsednik „Alstom grupe” Filip Deler rekao je da je ovo istorijski trenutak za Beograd.

– Od prvog momenta znali smo šta hoćemo i to je veoma bitno za nas. Istrajni smo u našim namerama i ponosni smo što ćemo obezbediti najnoviju tehnologiju za Beogradski metro, potpuno automatizovanu – saopštio je Deler.

Predstavnik kompanije „Pauer Čajna” u Srbiji Šje Zidije istakao je da se u kompaniji svi osećaju vrlo počastvovanim što učestvuju u projektu izgradnje beogradskog metroa.

– „Pauer Čajna” je jedna od najvećih građevinskih kompanija na svetu. Mi ćemo koristiti sve naše resurse i iskustvo u izgradnji metroa i raditi zajedno sa našim srpskim i francuskim partnerima kako bi ovaj projekat sproveli na jabolji način – kazao je predstavnik kompanije „Pauer Čajna”.