utorak, 6. april 2021.

Radojičić: Nema budućnosti bez poštovanja prošlosti

Gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić podsetio je da je Beograd u svojoj istoriji trideset puta rušen i potom obnavljan, što su naši preci i mnoge generacije osetile na svojim plećima. On se u gostovanju na TV Koreni osvrnuo na današnji dan kada se obeležava osam decenija od bombardovanja Beograda u Drugom svetskom ratu, ukazujući na užas kroz koji je tada naš narod prošao.

– Moramo se sećati kako se nikada više ništa slično ne bi ponovilo. Nema budućnosti bez poštovanja svoje prošlosti – rekao je Radojičić, navodeći da će i ove godine nizom manifestacija tokom „Dana Beograda” biti obeleženi važni datumi u našoj istoriji.  

Beograd se odužuje velikanima svog naroda, tako da posle spomenika Stefanu Nemanji naš glavni grad dobija i spomenik despotu Stefanu Lazareviću, naveo je gradonačelnik, podsećajući da je Beograd postao prestonica upravo u vreme despota Stefana Lazarevića 1405. godine.

– Spomenik će se nalaziti na trgu, na uglu Palmotićeve, Gundulićevog venca i Drinčićeve ulice. Projekat uređenja trga koštao je više od petnaest miliona dinara, a osim spomenika predviđen je deo za pešake, kao i površine u cveću i zelenilu. Spomenik je delo našeg čuvenog akademika Svetomira Arsića Basare – naglasio je Radojičić.

On je podsetio da je glavni grad dobio još dve slične pjacete, te da se treća završava na uglu Birčaninove i Bulevara oslobođenja.

– To su mesta koje gradove poput Beograda krase na poseban način, turistički atraktivna mesta na kojima će se ljudi okupljati, nadam se, kada prođe korona – istakao je Radojičić.

Gradonačelnik se osvrnuo i na infrastrukturne radove u Beogradu i dodao da u Beogradu ima 2.500 kranova i gradilišta, što pokazuje da je Beograd jedno od najvećih gradilišta u Evropi.

– Jedan od značajnih aspekata na kojima se radi jeste unapređenje mobilnosti i saobraćaja. Imajući u vidu da ljudi sve više kupuju automobile, veliki gradovi poput Beograda imaju problem sa transportom, što dovodi do otežanog kretanja i gužvi u gradu. Imao sam priliku da prisustvujem jednom skupu u Barseloni gde je bilo reči o tome koliko je saobraćaj u tom gradu unapređen, mada smo prethodno do tog sastanka putovali jedan kilometar 45 minuta. To je pokazatelj da bez obzira na to koliko drugi pričaju o unapređenju i rešavanju problema saobraćaja, taj problem uvek postoji. Kod nas je rešenje obilaznica oko Beograda koju završavamo. Jedan smo od retkih gradova u svetu gde transport ide kroz centar grada, tako da će se na ovaj način smanjiti gužve i zagađenje u gradu – rekao je Radojičić. 

On je istakao da dugo traje san o metrou, te da će pripremni radovi započeti do kraja ove godine. Očekuje se da će prva linija metroa biti završena do 2028. godine.

– Saobraćaj ćemo unapređivati i na druge načine, te se u narednom periodu planira skoro 40 kilometara novih šina kako bi se unapredio šinski saobraćaj. Kupili smo i deset električnih autobusa, a nabavićemo još sto autobusa na gas. Osim toga imamo i Beograd na vodi kao primer savremenog koncepta gradnje, koji je uzor za mnoge gradove u Evropi na koji način treba da razvijaju svoje gradove. Iako je virus korona neke od ovih radova usporio, nije ih zaustavio i ovo je samo deo onog što se radi u Beogradu – kazao je gradonačelnik.

Govoreći o zagađivanju vazduha, on je istakao da ima nekoliko pravaca za rešenje.

– Jedno je obezbeđivanje infrastrukture i zamena privatnih ložišta ekološki prihvatljivim, drugo rešenje je trošenje manje energije i treće izmeštanje saobraćajnica. S jedne strane, neophodno je unaprediti gradski saobraćaj u Beogradu i izmestiti saobraćaj prema obodima grada i periferiji, ali potrebno je rešiti i pitanje individualnih ložišta. Ova ložišta su pedeset odsto zastupljena u našim stanovima, te je neophodno obezbediti infrastrukturu koja će omogućiti daljinsko grejanje ili grejanje na gas, ali i motivisati građane da pređu na te načine grejanja. Osim toga, neophodan je rad na energetskoj efikasnosti i manje trošenje energije. Tu se podrazumeva sređivanje fasada, prozora, vrata i svih mesta gde se gubi energija, a uz to ide i proizvodnja energije iz obnovljivih izvora – kazao je prvi čovek prestonice.

Sve što se radi na unapređenju vazduha na lokalnom nivou jeste i doprinos globalnom saniranju posledica od klimatskih promena, ocenio je Radojičić.

– Svaki čovek treba da da lični doprinos u toj borbi. Za mene je ekologija veoma bitna tema od prvog dana otkada sam postao gradonačelnik – naveo je Radojičić.

Kada je reč o preradi otpadnih voda, Radojičić je istakao da je prva faza tog projekta izgradnja fabrike u Velikom selu, čija je vrednost radova 291 milion evra. Značajna je izgradnja crpne stanice „Ušće – nova”, kao i izgradnja slivova Batajnica, Ostružnica i Krnjača, naveo je Radojičić.

Što se tiče izgradnje dečje bolnice „Tiršova 2”, Radojičić je istakao da je to za njega najznačajniji projekat.

– Raščišćen je teren i nadam se da će za oko mesec dana početi pripremni radovi, a do kraja godine i temelj. Predviđeno je da buduća savremena bolnica ima oko 30.000 kvadratnih metara, sa adekvatnim uslovima za lečenje dece, kao i za rad lekara – zaključio je Radojičić.