понедељак, 21. септембар 2020.

Радојичић: Улагање у градски превоз је улагање у повољније, брже и еколошки прихватљивије кретање кроз град

У оквиру Европске недеље мобилности, Град Београд данас је промовисао јавни градски превоз. Тим поводом, градоначелник Београда проф. др Зоран Радојичић истакао је да је јавни градски превоз неупоредиво боља алтернатива за транспорт од аутомобила у којем се возе најчешће једна или две особе.

– Искоришћеност путничког возила код нас је међу најмањима у Европи – испод 1,2 човека по возилу. Проблем саобраћајних гужви нећемо решити уколико ширимо саобраћајнице, јер ће тако више људи возити аутомобиле. Важно је да успоставимо зелену хијерархију у саобраћају, односно да дајемо предност пешацима и бициклистима, затим возилима градског превоза, а да се грађани најређе опредељују за вожњу аутомобила. Зато подржавамо алтернативне видове превоза и унапређујемо градски превоз, како би грађани брзо и лако стизали до посла, факултета, другог дела града – казао је Радојичић.

Говорећи о смањењу саобраћајних гужви и унапређењу јавног превоза, градоначелник је истакао да је најзначајнији пројекат изградња метроа и додао да су у току припремне радње како би први радови могли да почну 2021. године.

– Истовремено радимо и на унапређењу БГ воза и модернизацији возила градског превоза. Подсетићу да смо прошле године увели две нове линије БГ воза од центра града до Лазаревца, као и да смо набавили 174 аутобуса. На томе се не заустављамо. За наредни период у плану је и набавка око 150 нових возила градског превоза, а у перспективи и увођење две нове линије БГ воза – навео је Радојичић.

Градоначелник је указао да се посебно води рачуна о томе да се набављају возила која не загађују животну средину, о чему сведочи и податак да у Београду око 80 одсто возила јавног превоза користи моторе са ниском емисијом гасова, односно „евро 5” и „евро 6” стандарда.

– Имамо и пет е-аутобуса, који саобраћају на линији ЕКО 1, а које смо набавили 2016. године. У наредном периоду планирамо да набавимо још 10 оваквих аутобуса, као и да успоставимо линију ЕКО 2. Мања електровозила, „Врабац сервис” увели смо и у оквиру проширења пешачке зоне и она бесплатно превозе наше суграђане и туристе – нагласио је Радојичић.

Истичући значај јавног градског превоза у великим градовима, Радојичић се посебно осврнуо на ситуацију са вирусом корона.

– Када је читав свет стао, јавни превоз је морао да ради и превози оне који нису смели да стану, као што су лекари, сестре, фармацеути, пекари, продавци... Улагање у јавни превоз је круцијално за одрживу урбану мобилност, јер је економичнија и еколошки прихватљивија опција од тога да се сви возимо аутомобилима – закључио је Радојичић.

Јавни превоз у Београду обухвата мрежу аутобуских, тролејбуских и трамвајских линија које води ГСП „Београд”, као и аутобуске услуге које пружају приватне компаније на 130 линија.

Европска недеља мобилности је манифестација коју је 2002. године покренула Европска комисија. Обележава се сваке године од 16. до 22. септембра. Циљ је да се промотивним манифестацијама и спровођењем најмање једне трајне мере одрживе урбане мобилности учини напор да се смањи коришћење путничких аутомобила и побољшају услови за јавни саобраћај, кретање бициклиста и пешака. 

Циљеви стратешког опредељења градова ка одрживој мобилности су фаворизовање немоторизованих видова превоза у градовима у односу на аутомобилски саобраћај који користи фосилна горива, затим смањење коришћења путничких аутомобила и њихова замена јавним превозом, бициклом или пешачењем, као и побољшање услова у граду за јавни саобраћај, кретање бициклиста и пешака.