понедељак, 18. октобар 2021.

Весић: Све што се гради у Београду припада свим грађанима, а не власти или странци

Метро је најзначајнији београдски пројекат у нашој модерној историји. То је толико важан и велики пројекат да изазива различите реакције и то је нормално. Ипак, онима који данас критикују овај пројекат само зато што га раде Вучић, Весић и Мали, поручујем да све што је изграђено и што ће бити изграђено у Београду припада свим грађанкама и грађанима, а не власти и странци. Зато не нападајте пројекат метроа него размишљајте о томе да постоје пројекти који су историјски и који су изнад политике. Председник Вучић, као и Мали и ја, криви смо што градимо метро, али не можемо да будемо криви што наши претходници 51 годину пре нас нису градили метро. А могли су, изјавио је заменик градоначелника Горан Весић гостујући на ТВ Хепи.

Он је подсетио да су за пројекат изградње метроа ангажоване велике и признате светске институције и компаније.

– Да бисмо дошли до линије метроа било је неопходно извршити бројање саобраћаја, урадити модел јавног превоза и мастер план саобраћаја. На томе су радили британска компанија WSP, Саобраћајни факултет, француска компанија „Ежис” и десетине међународних стручњака, јер ми у Србији немамо искуства са изградњом метроа. Нисмо имали чак ни Закон о метроу и градској железници. На основу јасних података дошло се до садашњих траса метроа и до тога да почнемо да радимо метро – рекао је заменик градоначелника.

Весић је истакао да је врло важно на основу којих података се предлажу будуће трасе метроа.

– Подаци на основу којих су засноване садашње трасе су најновији, засновани на информацијама у последњих неколико година, што је веома важно. Желимо да чујемо различита стручна мишљења, зато и постоји јавна расправа, а неке примедбе су и усвојене. Било је оних који су давали примедбе из најбоље намере, али било је и оних који су били политички мотивисани. Свеједно, Комисија за планове и Урбанистички завод сваку су примедбу размотрили и оно што су могли, прихватили су. То је рецимо био случај са девијацијом прве линије метроа према Цераку. Прихваћен је предлог да се предвиди и та девијација, али она неће бити грађена сада, што не значи да у неким каснијим годинама неко неће и то градити, јер се метро увек гради и дограђује. Било је током јавне седнице планске комисије и трагикомичних ситуација, на пример да се нуде трасе метроа на основу планова из 1981. године као да се Београд није променио за 40 година, затим да се предлажу метро станице на удаљености од 350 метара, што би значило да чим би кренула композиција, заправо би морала да стане, те су нас опомињали на самодопринос и др. Исто тако, странка чији је лидер пре десетак година реконструисао Булевар краља Александра, и зато се данас воде кривични поступци, сада тражи да укинемо трамвајске линије које су тада реконструисали, уз платане које су посекли, али све је то јавни процес и демократија – рекао је Весић.

Метро ће почети да се гради у новембру без обзира на хајку коју чине они који су могли да изграде метро, који су обећавали али ништа нису урадили, навео је заменик градоначелника. 

– Не кажем да су сви они који дају примедбе политички мотивисани јер међу њима има и људи који имају своје стручне разлоге, али други стручњаци су им показали да нису у праву. Међутим, не могу да не приметим да постоји иста матрица напада на сваки градски пројекат. Било да су у питању Београд на води, фонтана на Славији, Савски трг и споменик Стефану Немањи или Трг републике, шема напада је иста. Тајкунски медији покушавају да докажу да је то што се гради беспотребно, да је опасно по живот, да се никада неће изградити, да су стручњаци, које само они знају, против тога. Сетите се пројекта „Београд на води”. Да ли је и тада било приговора да се никада неће изградити, да ће да потоне, да је ружан, да ће да га сруше? Јесте ли приметили да више не помињу Београд на води? Знате ли зашто? Зато што више од осамдесет одсто грађана подржава овај пројекат. Тако је било и са другим пројектима. Да ли се сећате како је дневни лист „Данас” објавио најбизарније писмо у историји новинарства, у којем се неколико хиљада њихових читалаца упозорава да ће свако ко има епилепсију а прошета Тргом републике да умре!? Сећате ли се како су писали да ће сви возачи да гледају у фонтану на Славији па ће да се сударају? Сећате ли се написа да ће да потону сви коју купе станове у Београду на води? Потом се они који критикују ућуте и чекају следећи пројекат. Тако смо пре неки дан могли да чујемо да је један квазистручњак причао на једној тајкунској ТВ како ће сви који се возе метроом да погину, па како нама метро не треба и многе друге глупости. Када метро почне да се гради све ће то да се заборави и ето њих спремних да чекају следећи наш пројекат. Исти медији, исте невладине организације, исте политичке странке, исти квазистручњаци – казао је Весић.

Он је навео да ће председници Путин и Вучић до краја новембра потписати меморандум о изградњи БГ воза у вредности 1,3 милијарде евра.

– То значи да ће грађани Лазаревца, Барајева, Сопота и Младеновца, који су већ повезани БГ возом, а пошто ће се радити дупли колосеци, ићи возом на 10 до 12 минута „у шпицу” и 45 минута „ван шпица”. Истовремено, радимо нову пругу која повезује Сурчин, национални стадион, центар Сурчина, Аеродром „Никола Тесла” и Обреновац. Повезаћемо Београд са Панчевом. Грађани ових општина треба да знају да они који су покушали да спрече да се одржи седница Комисије за планове у ствари су желели да спрече да приградске општине добију БГ воз – рекао је Весић.

Он је истакао да је суштина да је Планом генералне регулације шинских система предложен интегрисани систем саобраћаја.

– Неке примедбе имају смисла, али не могу у овом тренутку да се остваре, а ми ћемо људима који станују у деловима града где није планирана траса метроа омогућити на други начин превоз у оквиру интегрисаног система саобраћаја. Јавна расправа зато и постоји да се све примедбе саслушају, да се неке од њих прихвате, а неке не. Добро је да су и они који су до пре пар месеци причали да наша власт никада неће изградити метро сада схватили да ће метро почети да се гради. Зато ћете чути свашта, па и то да нам одједном метро не треба када га Вучић гради – рекао је Весић.

Он је подсетио да један број критичара кривотвори податке о цени метроа и да пореде паушално одређену цену само једне линије на основу скице или идејног пројекта, и то лаког метроа који је у ствари убрзани трамвај, са ценом две односно три линије тешког метроа које су одређене на основу урађених пројеката.

– То најбоље говори о степену њиховог незнања и злурадости – оценио је Весић.

Поновио је да метро није политички, већ историјски пројекат за Београд.

– Суштина је да све што се изгради у Београду припада свим грађанима, а не овој или оној власти и странци. Ми то данас радимо, али то је за добро свих Београђана. Постигли смо да метро почне да се гради, а да је то лако почели би да га граде они пре нас, а не да исти обећавају годинама, од 2008. до 2012. године. Уместо да се сви концентришемо на то да Београд добије метро, неки људи покушавају да од тога направе политичко питање, али то неће проћи. За политиканте имам лошу, а за грађанке и грађане добру вест: Београд ће добити метро – закључио је Весић.