петак, 3. децембар 2021.

Весић: Изградњом метроа постајемо модерна европска престоница

Метро је највећи инфраструктурни објекат у 21. веку и ми ћемо изградњом метроа постати модерна европска престоница, изјавио је заменик градоначелника Горан Весић.

Он је гостујући на ТВ Прва навео да сада постоје сви услови да се метро изгради – прво, постоји политичка воља, друго је да имамо снажну економију и треће, како је истакао, постоје законски и урбанистички предуслови. 

Како је рекао, у Србији је увек спорно када се гради нешто ново, увек се неко буни када се гради неки нови објекат. 

– Тако је било и 1940. године када је грађена Палата Албаније, која је у то време била највиша зграда на Балкану. Када је градоначелник Бранко Пешић градио „Газелу”, тужили су га да троши народне паре јер је мост изграђен са шест трака, а када је грађена „Београђанка”, прозвана је „црном удовицом” иако је то тада била прва „паметна зграда” на Балкану. Сваки велики пројекат изазива различите реакције, али оно што је важно јесте то да ће метро суштински решити проблем екологије, јер ћемо захваљујући метроу, Бг возу и новим трамвајским линијама прећи на преко 80 одсто шинског превоза. Неће бити ни саобраћајних гужви, јер ће овај систем бити потпуно независтан од осталог саобраћаја – нагласио је Весић.

Он је додао да метро није само решење саобраћајних проблема, већ да представља и трасирање пута којим ће се град развијати. 

– Наши критичари говоре како је био најбоље постављен метро осамдесетих година када је на пројекту радио архитекта Брана Јовин. Траса је почињала на Цераку, а завршавала се у насељу Браће Јерковић. У том тренутку насеље Церак није постојало, као ни делови Петловог брда, нити Чукаричка падина, Медаковић 2 и Медаковић 3. Сва та насеља су никла управо на тој замишљеној траси метроа. Значи, да би садашње примедбе да метро иде ниоткуда и завршава се нигде могло да се примени и на архитекту Јовина – рекао је Весић. 

Весић је истакао да су линије за будући метро испланиране на основу анализе саобраћаја, што значи да је један од најважнијих параметра било то где има највише путника.

– Утврђено је да се највећи број путника налази на потезу између Аде Циганлије, односно од Радничке улице према Сајму, где има око 9.000 путника у шпицу. Следеће чвориште је Булевар деспота Стефана са око 4.600 путника, потом Вишњићева улица са око 3.600 путника у шпицу, Булевар краља Александра код Вуковог споменика са око 2.600, па код Правног факултета са око 1.900 путника – рекао је заменик градоначелника.

Он је поновио да ће метро повезати нека насеља која ће у будућности потпуно променити свој изглед. 

– Пуштањем прве линије метроа завршиће се и изградња Бг воза тако да ће, уместо садашњих око 100 полазака дневно, тада бити 500 полазака. Тако ће цео Београд бити саобраћајно повезан па ћете на првој линији са Бг воза моћи да преседнете на метро на четири станице – прва је „Макиш”, друга „Сајам”, трећа „Панчевачки мост” и четврта „Карабурма” – рекао је заменик градоначелника, објаснивши да ће тада, на пример, професору који живи у Жаркову, а ради у Седмој гимназији, требати 24 минута до посла.

Заменик градоначелника је навео да је изградња метроа јединствен пројекат са свим оним што Влада Републике Србије ради са железницама. 

– Изградићемо и 42 трамвајске мреже. Поред осталог, цела лева обала Дунава биће обухваћена трамвајем – рекао је Весић.

Када су у питању радови на изградњи метроа, Весић је рекао да их грађани неће много осетити јер је највећи део под земљом, али ће осетити изградњу метро станица.  

– Тренутно завршавамо катастар ризика, снимамо све зграде на траси метроа и на тај начин утврђујемо стање зграда – закључио је Весић.