понедељак, 24. јануар 2022.

Представљена нова еко-линија на релацији Дорћол – Београд на води

Заменик градоначелника Београда Горан Весић, премијерка Србије Ана Брнабић и министарка заштите животне средине Ирена Вујовић присуствовали су данас пуштању у рад друге еко-линије и представљању нових аутобуса на електрични погон.

Весић је рекао да је Београд данас добио другу еколошку линију коју чине електроаутобуси и навео да је купљено десет таквих возила, од којих осам саобраћа на тој линији.

– Ова линија повезује две реке, СЦ „Милан Гале Мушкатировић”, односно Дорћол и Београд на води. Осим Софије, једини смо град у региону који има еколошке аутобусе. То је иначе део наше стратегије да до 2030. године немамо ниједно возило на фосилна горива у јавном превозу. Ми ћемо 2028. завршити прву линију метроа, 2030. другу, у међувремену купујемо аутобусе чији је погон на природни гас. Већ смо купили стотину аутобуса, који стижу током пролећа, а постављамо и гасне станице. По нашем плану сваке године у наредних пет година куповаћемо стотину аутобуса на гас, као и нових десет електроаутобуса – појаснио је Весић.

То значи да, додао је, када 2030. проради метро, нећемо имати ниједно возило у јавном превозу које иде на фосилна горива. Тај циљ, рекао је Весић, постићи ћемо пет година после Париза, који је задао себи задатак да то уради 2025. године.

– У наредним данима очекује нас тендер за нових 80 тролејбуса. Иначе, на линијама имамо 80 тролејбуса, који су стари и зрели за замену. У наредних пет година биће замењено свих 80 тролејбуса. То ће бити истовремено и електроаутобуси и тролејбуси, који ће делом моћи да возе без пантографа. Ове године ћемо почети и са успостављањем јавног речног превоза. То значи да ће до 2030. у Београду бити чист еколошки превоз и мислим да је то велика ствар и велика победа за све Београђанке и Београђане – нагласио је Весић. 

Он је подсетио да је пре шест година направљена прва еколошка линија – прва у региону, и, како је додао, у том тренутку била је једина еколошка линија у Европи која је имала само електроаутобусе.

Он је захвалио премијерки, министарки Вујовић и Влади Србије на подршци у свим пројектима. 

– Заједно постижемо циљеве које смо задали, а то је да Београд буде здрав и чист, а да грађани имају добар и комфоран превоз – закључио је Весић. 

Премијерка Ана Брнабић је подсетила да се пре 2010. године квалитет ваздуха није мерио на овакав начин као што се то сада ради, ни у Граду Београду нити у Републици Србији.

– Тек тада су постављене неке мерне станице, а 2014. године смо поставили већи број станица како бисмо заиста добро радили мониторинг квалитета ваздуха. Према подацима којима располажемо, од 2014. године ваздух је све бољи. Данас због проблема којих имамо и радимо на његовом побољшању. Квалитет ваздуха није лошији, већ је све бољи, а ово је проблем са којим се и прилично успешно боримо у последњих неколико година – истакла је Ана Брнабић.

Она је навела шта је све урађено да се побољша ваздух у Београду, а као најважнију ствар истакла је гасификацију у коју је уложено највише средстава. 

– У Београду су од 2014. године 24 јавна објекта прикључена, махом школе, на далековод или гасовод, а проширена је и топлодалеководна мрежа. ЈКП „Београдске електране” је прикључило на топлодалековод чак 3.000 корисника и на тај начин смањило број индивидуалних ложишта која су највећи емитери загађења. Од 2015. године, ГСП „Београд” је почело да набавља аутобусе са ниском емисијом гасова, а од 2016. године и електричне аутобусе. Данас, ако се имају у виду аутобуси који користе евро 5 и евро 6 стандард, те остали градски превоз на електрични погон као што су трамваји, тролејбуси и аутобуси, то чини 83,5 одсто возила која минимално загађују животну средину у Београду – прецизирала је премијерка Брнабић, нагласивши да су 2014. године почели да се граде филтери за одсумпоравање на нашим термоелектранама, што је знатно допринело смањењу емисије штетних честица у Београд и околину. 

Значајно је и то, како је рекла, да је при крају решавање проблема градске депоније у Винчи и емисије метана у ваздух. Депонија је један од највећих загађивача у Београду, али, како је додала, почиње изградња метроа и Бг воза који су еколошки најчистији начини транспорта.  

Министарка заштите животне средине Ирена Вујовић изразила је велику захвалност руководству Града на труду да донесе различите мере како би се поправило стање животне средине. 

– Свака од мера за побољшање квалитета ваздуха подједнако је важна. Нови еко-аутобуси веома ће значити за центар града с обзиром да загађење које долази из саобраћаја није мало – навела је Ирена Вујовић. 

Ресорно министарство посвећено је циљевима „Зелене агенде”, а одржива мобилност један је од стубова ове агенде, нагласила је она. 

Осим куповине еколошких возила, важна је и замена котларница и индивидуалних ложишта, тако да је Ирена Вујовић тим поводом позвала локалне самоуправе да се јаве на конкурс који је почео у петак и трајеће наредних двадесет дана. 

Након обраћања медијима, организована је и вожња новом линијом од Београда на води до СЦ „Милан Гале Мушкатировић”.

Траса линије ЕКО 2 је следећа: СЦ „Милан Гале Мушкатировић” – Тадеуша Кошћушка – Пјарона де Мондезира – Узун Миркова – Студентски трг – Васе Чарапића – Трг републике – Коларчева – Теразије – Краља Милана – Трг Славија – Немањина – Балканска – Михаила Богићевића – Карађорђева – Земунски пут – Булевар Вудроа Вилсона – Београд на води.

Догађају су присуствовали и секретарка за заштиту животне средине Ивана Вилотијевић, секретар за саобраћај Душан Рафаиловић, директор ЈКП ГСП „Београд” Радиша Момчиловић и представници Секретаријата за јавни превоз.