недеља, 16. април 2023.

Градоначелник Београда Александар Шапић: Нови слоган града ће бити – „Београд, град радости”

Београд није само град провода и забаве, како неки воле да нас представе, већ и град традиционалних вредности, град деце, породице и свих грађана, истакао је градоначелник Београда Александар Шапић у ускршњем интервјуу за портал Pink.rs. 

Градоначелник је најавио манифестацију „Београдски дани породице”, али и многе олакшице за родитеље, бесплтне вртиће и књиге за основце и средњошколце, што је историјска одлука.

Почетком ове године, на седници Скупштине града, манифестација „Београдски дани породице” проглашена је манифестацијом од посебног значаја за Град Београд. Шта могу грађани да очекују током ове манифестације у Београду?

Одлучили смо да мај буде месец породице у Београду, јер је 15. маја Међународни дан породице. Ове године, 13. и 14. маја, организоваћемо један велики скуп који треба да покаже заједништво, не само у породици већ и заједништво нашег народа, свих грађана Београда. Да покажемо да постоје неке традиционалне вредности, да не смемо да одустанемо од њих, нити од наше прошлости уколико желимо да на прави начин васпитавамо будуће генерације. Патријарх српски Порфирије учествоваће у овој нашој манифестацији, која ће бити промоција радости и традиционалних вредности. Заједно ћемо показати јединство и слогу, јер је породица симбол заједништва. Позваћемо људе из свих сфера друштва да нам се прикључе и да тако покажемо свима шта је Београд, шта је Србија. Такође, желимо да на овој манифестацији представимо нови слоган града „Београд, град радости”, на енглеском „Belgrade, city of joy”, јер  Београд није само град провода и забаве, како неки воле да нас представе. Београд је далеко више од тога. Радост је термин који у себи садржи и забаву и провод, али и срећу, културу, лепо васпитање, гостопримство за све оне који га посећују, али и бригу о онима који у њему живе. Радост је када поштујемо једни друге, љубав и све оно што носи радост живота. Радост је живот и зато ће нови слоган нашег града бити „Београд, град радости”. Посебно ћемо га брендирати и представити баш на том великом скупу када очекујемо да се на улицама града у току тог викенда радује више стотина хиљада Београђана, за које ћемо обезбедити све врсте различитих програма и активности. Од спорта, преко музике, културних дешавања, до игара за децу и свега онога што радост и живот носе. 

Када причамо о породицама, вртићи су у априлу увек једна од главних тема. Годишњи конкурс за упис у вртиће је почео и трајаће до 12. маја. Шта је оно најважније што сте променили када је реч о вртићима?

Оно што је најважније јесте да ће од 1. септембра вртићи у Београду бити бесплатни за сву децу. Град Београд је обезбедио новац за сву предшколску децу која ће бити субвенционисана са 100 одсто, невезано од тога да ли иду у државне или приватне вртиће. Ова услуга заиста много кошта, али то не значи да није тога вредна. Обезбедили смо новац без обзира на то што је у последњих неколико година готово дуплиран број деце, корисника предшколских услуга. Најавили смо то прошле године када смо спремали буџет, значи то је неких пет и по хиљада динара, што ће од сада Град Београд све надокнађивати. То је можда и најважнија информација за све родитеље. Значајно је и то да ће Београд наставити да повећава своје капацитете градњом нових вртића и убацивањем приватних вртића који испуњавају услове у систем града.

Шта је још Град Београд од новитета припремио за све родитеље?

Што се тиче неких новитета које смо увели, рецимо да су родитељи све деце до 19 година за Нову годину добили ваучер од Града Београда у вредности од 6.000 динара, као и оне деце која иду у јаслице, која иду у вртиће, а то ће добити и следеће године. То нема везе са уписом у вртић, али има везе са родитељима, са васпитачицама, спремачицама и свима онима који раде са нашом децом, како у предшколским установама тако и у основним и средњим школама. Свима смо то обезбедили у прошлој години, а то ћемо им обезбедити и ове године. Предвиђени су и бесплатни уџбеници за све основце и средњошколце, што је историјска одлука која ће бити на снази и наредних школских година. Град Београд се одлучио да обезбеди новац за све београдске ученике и да на тај начин растерети буџете својих суграђана. Такође, од пре неки дан смо донели одлуку да за све наше средњошколце јавни превоз буде бесплатан, што никада до сада није био случај. Они сада упадају у категорију основаца и њихови родитељи неће морати ни у том сегменту више да одвајају новац и троше кућни буџет.

Пред ускршње празнике тема број један био је нови систем јавног превоза у Београду. Скупштина Града Београда усвојила је одлуку да због јавног интереса једнострано раскине јавно-приватно партнерство са турском компанијом „Кенткарт”. Одборници су усвојили и одлуку којом ће омогућити новоформираном градском предузећу за наплату карата да промени тарифе за превоз путника у јавном линијском превозу. Снизили сте цене карата, мењали сте их – наниже, шта очекујете од свих ових промена?

Наша је одлука да максимално спустимо цене карата у јавном превозу, али слушамо и сугестије грађана и реагујемо на њих, како бисмо дошли до најбољег решења. Овде нема никаквог бизниса, нити је реч о тржишним ценама, нити може да буде исплативо, ово је цена враћања поверења грађана у свој град. Уз враћено поверење, временом ћемо доћи до значајног броја оних који плаћају превоз и који верују да тај новац иде тамо где и треба да заврши. Сматрамо да треба да направимо тај први напор и да покажемо спремност да заједно са Београђанима унапређујемо наш јавни превоз. Покушаћемо да поједноставимо систем наплате карата, а онда временом и да подижемо квалитет ове услуге. За почетак, да ми сами знамо колико заиста приходујемо, јер се све до сада посматрало кроз призму „Бус плуса” и „Кенткарта”. Нови систем јавног превоза заживеће од маја месеца. Ускоро крећемо у кампању информисаности грађана о новом систему, укључујући и ценовнике у свим возилима. Људи треба да знају шта ће све добити од свог Града, а добиће много.

Чини ми се да теме које отварате и ствари које желите да промените дижу праву буру у нашој јавности. Како после девет месеци на месту градоначелника гледате на све то?

Да, борим се са онима који покушавају да на све начине задрже старе системе у којима су имали различите користи и привилегије За ових неколико месеци одлучио сам да „ударим” у ствари које нико није хтео или смео да дира. Али, како ударим у који осињак, почињу да излећу интересне групе, наручени медији и опозиција, која сама себи скаче у уста, јер многе ствари које је и сама критиковала да нису ваљале, од момента кад се са њима ухватим укоштац и кренем да их мењам и исправљам, они почињу да бране. У шта год чачнем, скачу са свих страна. Али, повући им се нећу, јер уколико ја нисам спреман после четрнаест година бављења локалном самоуправом у континуитету, десетогодишњег вођења најмногољудније општине у држави, ако свим својим знањем, искуством и резултатима ја не будем имао храбрости, а ко ће је имати. Докле год сам ту, радићу онако како верујем да је исправно.

Недавно је почео са радом Сервисни центар 11-0-11 путем којег грађани пријављују комуналне проблеме, добијају информације и дају сугестије ради бољег функционисања града. И то је нешто што сте да тако кажемо „пренели” са Новог Беграда. Да ли је било компликовано све то осмислити и реализовати за цео Београд?

Имате право. Iдеју сам иницирао пре отприлике годину и по дана по узору на слични центар, само мањег обима, који је направљен у Општини Нови Београд док сам био на њеном челу. Требало је мало више времена, јер је читав простор Сервисног центра 11-0-11 посебно уређен са инфо службама свих јавних предузећа. На једном месту су сада инфо службе Комуналне милиције и инспекције, „Инфостан технологија”, „Градског стамбеног”, „Паркинг сервиса”, „Јавног осветљења”, „Јавног превоза”, „Београдског водовода и канализације”, „Београдских електрана”, „Градске чистоће”, „Зеленила – Београд”, „Београд-пута”. Овај систем је објединио све њих и у све позиве имамо увид, тако да ниједна информација коју добијемо од Београђана неће остати зачаурена унутар система. Истовремено, систем ће подићи и квалитет наших јавних предузећа, а и сам ћу контролисати да ли се реаговало по притужбама грађана. У систем ће се укључити још неке градске службе које до сада нису имале контакт центре, као што су „Београдске пијаце” или „Ветерина Београд”. Намера је да се до краја године имплементирају све установе у граду, међу којима су и установе културе и спортски центри. Мислим да је Сервисни центар 11-0-11 револуција у комуникацији са Београђанима, пре свега револуција у подизању приправности свих градских служби. Тешко да ће убудуће моћи да се провлаче ствари које су се до сада провлачиле, јер сада мора да се одговори на све разумне пријаве и указивања грађана. Рок за добијање одговора на питање које сте поставили је 72 сата, али не и за решење, јер постоје ствари које не могу да се реше за тако кратак рок. Сама чињеница да грађани добијају повратну информацију јесте нешто што овај систем никада до сада није препознавао. Квалитет услуге се неће побољшати одмах, требаће нам времена. Мислим да је важно то што више нема других бројева већ само један, 11-0-11, који је отворен 24 сата сваког дана у години. Сигуран сам да сви будући градоначелници неће ово укинути и да се неће вратити на нешто што је било пре овога, а ми ћемо се потрудити да га још више у периоду испред нас унапредимо и отворимо још неке опције којима ћемо Београђанима упростити комуникацију са својим Градом.

Шта ће бити са могућношћу да се проблем пријави преко друштвених мрежа, какав је план?

Град Београд је отворио већ Твитер налог „Сервисни центар”, који је и верификован, где сви могу увелико да пријаве проблем, а планирана је и апликација ускоро. Једина разлика у односу на оно што је било јесте то да ћете сада, да бисте добили одговор у року од 72 сата, морати да се претходно и региструјете, да оставите своје податке. Верификација је неопходна, јер уколико неко пошаље лажно обавештење, угрожава све, шире се лажне информације, а онда тај мора и да одговара. На пример, неко пошаље стару фотографију нагомиланог смећа од пре четири године, екипа „Градске чистоће” изађе на терен, а испостави се да је пријава лажна. Неко пријави да је пукла цев, екипа „Водовода и канализације” реагује, изађе на лице места, а испостави се да се неко „само шалио”. Сваки излазак екипе на терен кошта и средства не могу да се троше зато што се неко „шалио”. Претходни систем „Пријави проблем” није давао резултате, грађани су били незадовољни јер они пошаљу слику, пријаве проблем и добију аутоматски одговор „Хвала, проследићемо надлежнима” и ту све стаје. Након тога се углавном ништа не догоди или веома ретко, али је „одговор” да је прослеђено стигао грађанима и тиме се скинула сва одговорност са тог сервиса. Нови систем је потпуно другачији јер преузима одговорност, али је и очекује од оних који пријављују проблем, јер у супротном трпе сви Београђани. Реаговаћемо на све, али баш зато морамо да се заштитимо да не би било злоупотребе. Желимо да решавамо проблеме, да будемо ефикасни, а за то је потребан добар систем. И за ово нам је потребно одређено време, јер желимо да све што радимо буде истинито и ефикасно, а не лажно, ради сликања и испуњавања форме.

Како ћете и са ким провести ускршње празнике?
Ускршње празнике проводим са супругм и децом.