недеља, 30. април 2023.

Градоначелник Шапић: Вртићи и уџбеници од септембра бесплатни – као што сам и обећао!

Градоначелник Београда Александар Шапић изјавио је у данашњем интервјуу за дневни лист „Блиц” да ће од септембра сви основци и средњошколци у престоници добити бесплатне комплете уџбеника, као што је и обећао.

– Рекао сам то 100 пута и опет ме питате, само зато што су, како кажете, у неким школама рекли да ће бити „највероватније”. Имате саопштења Секретаријата за образовање, званично упућена писма свим школама, буџетска средства обезбеђена, више пута од свих инстанци Града најављено... И вама је све то једнако као и оно што је изречено на неком родитељском састанку. Да поновим, сви основци и средњошколци, као што сам и обећао, добиће од свог града цео комплет уџбеника у септембру. Као и вртићи који ће од септембра бити потпуно бесплатни, као што сам и обећао, и од сад ће Град плаћати ону разлику од 5.500 динара коју су морали родитељи да плаћају до пуне цене. Да ми не бисте поставили следеће питање о томе да сте чули негде на пијаци да је неко рекао да и то неће бити – нагласио је Шапић.

Говорило се последњих недеља и о новом систему наплате градског превоза. Донели сте одлуку да градски превоз појефтини за све категорије становништва. Које су коначне цене?

Коначне цене карата ускоро ће утврдити Секретаријат за јавни превоз, јер смо одлукама које смо донели на последњој седници Скупштине града омогућили Секретаријату да уђе у измену целог система превоза. Одлука Скупштине је постала правоснажна тек пре неколико дана, тако да очекујем да после празника, најкасније до средине маја, буду донете зоне, тарифе и цене у оквиру новог система београдског јавног превоза. Очекујем да ћемо најкасније до краја лета имати потпуно имплементиран нови систем превоза са свим његовим сегментима. У то рачунам и куповину карата на киосцима, јер ће нам за то бити потребно који месец више. Мењамо систем који је функционисао скоро 15 година, а ако неко мисли да то може тек тако да се изведе за 10 дана, или је злонамеран или је потпуни лаик.

Каква је ту рачуница, исплати ли се? Како ће се надокнадити то смањење у буџету Градског саобраћајног?

Прво, не знам о ком тачно смањењу говорите када је наплата падала годинама и дошла до тога да само 25 одсто оних који се возе плаћа превоз. Друго, због чињенице да ће цене бити далеко ниже него до сада, очекујемо да наплата порасте, а чак и ако на почетку не буде на нивоу који очекујемо, бар ћемо растерети људима кућни буџет. Значи, тачно да будемо финансијски на истом нивоу, а скоро је немогуће да буде лошије за Град него што је сада, биће користи за грађане јер ће им превоз бити далеко јефтинији.
Још нешто ми је интересантно! Ово питање које сте ми сада поставили, постављају најчешће они који никад за ових 15 година нису бринули колико је Град на губитку и како то надокнађује, а у огромним је губицима. Сада, када покушавамо да то променимо, одједном се појавила „невиђена” брига за буџет Града. Али, у реду, ваљда је и то потврда да мењамо кључне ствари, а не козметичке.

Најавили сте једне цене карата, па сте се предомислили и спустили их. Јесте ли видели коментаре на друштвеним мрежама да ћете „како сте кренули, путницима плаћати да се возе”?

Нисам то видео на друштвеним мрежама. Број људи који нам је сугерисао за ту дневну карту био је толико велики, да само неозбиљна особа на то не би реаговала. Ваљда се све што се у Граду ради, ради због људи који у њему живе? То доживљавам као сасвим нормалну ствар, да се реагује у односу на њихове потребе. 

Зашто сте одлучили да укинете контролоре и валидаторе?

Зато што ни једно ни друго није служило сврси. Валидатор је био велика обмана, учинио је систем компликованим, а самим тим и „изузетно напредним”, да не би било ко до краја питао чему он служи. Валидатор ничему није служио! Обрађивао је само 20 одсто путника, а то је наплаћивано Граду као круцијална информација за подизање квалитета превозa. Контролори, исто! Успоравали су систем, заустављали возила кад људи нису хтели да плате карту, није их било довољно... Све то мењамо! Нема више заустављања возила, неће бити избацивања путника, неће бити непријатности. БЕЛИ ће вам уручити казнену карту ако вас затекну без карте и настављате нормално даље да се возите.

Имате ли процену колико је Град оштећен претходних година?

Оно што је евидентирано – наплата од 2012. до 2022. године пала је са девет на шест милијарди динара, али то је само оно што видимо! Надам се да ћемо оно друго, што не видимо, тек открити у периоду испред нас када систем променимо. Највише је оштећен тиме што највећи број људи сматра да је јавни превоз у Београду лош.

Када почиње пресељење зоо-врта на Аду Сафари?

Има до тога још доста да се уради, али смо и по том питању ми први који смо коначно кренули у реализацију идеје о којој су многи само говорили. Прво је неопходно направити добар идејни пројекат, који смо већ започели, па ући у расељавање нелегалног насеља, што је такође покренуто... Након тога следи израда пројекта, па пројекат расељавања животиња. Има ту још много посла, али смо ми први који смо повукли прве кораке у том правцу. Досад је, као што рекох, само била празна прича.