понедељак, 16. септембар 2024.
Шапић: Први пут Београђани виде где је отишао новац из градског буџета
Ребаланс буџета треба да обезбеди да нам ништа не недостаје и да се реализује све оно о чему смо говорили у протекле две године. Најважније је да не постоји ниједна ствар која је угрозила функционисање града за ових годину дана, иако је град био у ситуацији у којој се није налазио претходних педесет година. Успели смо да наставимо све пројекте, успели смо да исплатимо сва социјална давања, а управо је у току исплата по 20.000 динара сваком основцу и средњошколцу, изјавио је градоначелник Александар Шапић на седници Скупштине града.
Он је навео све оне ствари које нису постојале пре доласка ове градске управе, а које се често олако заборављају, пре свега у области социјалне заштите.
– Грађани су се до сада питали где је отишао новац, а сада се можда први пут највише види где је отишао новац, јер свега онога чега није било, данас има, иако пара у буџету има једнако као и раније, а трошкови су у међувремену порасли. И први пут им враћамо, а то сам исто радио и на челу општине Нови Београд – рекао је градоначелник.
Он је подсетио да је, што се тиче социјалних мера и давања, градски буџет у последње две године потпуно исти, али да се успело пронаћи 150 милиона евра који су директно отишли у социјална давања.
– Подигли смо плате у јавном сектору, комуналним предузећима, а додатно смо увећали плате васпитачицама у предшколским установама, на шта је отишло 2,7 милијарди динара. Ту је и солидарна помоћ запосленима у јавном сектору, која је сада изједначена и за све износи 41.000 динара. Увођење бесплатних вртића и подизање субвенција за приватне вртиће на 33.000 динара, а било је претходно 23.000 динара, коштало нас је 5,5 милијарди динара. Од момента када је све то уведено, више нико није то споменуо – нагласио је Шапић.
Уџбеници су нас коштали 2,5 милијарди динара, ђачка помоћ четири милијарде, и то су обавезе за које смо преузели одговорност, рекао је први човек престонице.
– Наставља се и бесплатна настава енглеског језика за све предшколце, затим су ту и услуге од бесплатних личних пратиоца, персоналних асистената до геронтодомаћица и бесплатног уласка на базене – све то плаћамо, баш као и новогодишње ваучере за децу од 0 до 19 година и све запослене у образовном и предшколским систему Града, за које је издвојено око 20 милиона евра. Све ово је у оквиру 150 милиона евра који су обезбеђени из буџета Града Београда – нагласио је Шапић.
Он је нагласио да ће Град Београд задржати и у овој години све оне активности које је су трајале и у претходној, 2023. години.
– Као што сте видели до сада, не постоји ниједна активност која је била угрожена или се није спровела. Штавише, управо је једна од нових ствари исплата садашње ђачке помоћи у вредности од 36 милиона евра, односно по 20.000 динара сваком родитељу. Ова акција је у току и требало би да буде завршена најкасније са 10–15. октобром – рекао је Шапић.
Градоначелник је истакао да се увео ред у јавни градски превоз од када је Град раскинуо уговор са „Кенткартом” и системом наплате „Бус плус”.
– Сећамо се кампање која је кренула против те одлуке, односно да ће Град плаћати милионе евра одштете за такав потез, те да неће моћи да се купе карте и сличне информације, да би само након неколико месеци све утихнуло. Данас Београђани и гости престонице имају карте никад јефтиније, које се купују путем СМС порука, новац од наплате се вратио Граду, GPS систем је дуплиран, а апликација никад боља. Постављене су информативне табле и омогућено је плаћање путем платних картица. Пензионерима је омогућен доживотни, бесплатни јавни градски превоз, без обнове сваке године, што је раније био случај, као и бесплатни превоз за средњошколце – истакао је Шапић.
Када је реч о приватним превозницима, градоначелник је демантовао поједине медије да се ЈГП продаје приватницима. Подсетио је да су то исти превозници и имају од раније потписане уговоре са ГСП-ом, као и да су они интегрисани део јавног превоза још од краја деведесетих година прошлог века.
– Зашто се ниједан градоначелник до сада није фотографисао поред аутобуса приватних превозника? Зато јер ниједан није хтео да се слика поред кршева, који су могли да буду стари и до 10 година. Највећи број возила приватних превозника је долазио из Европе у расходованом стању. Сада је та одлука промењена, наиме, сада њихов возни парк мора да има 50 одсто нових возила, а за три године свих 100 одсто – казао је први човек српске престонице.
Он је истакао да ће управо због нових мера до краја године на улицама Београда бити 750 нових возила јавног превоза, а у наредне две године њих 1.300.
– Град је већ купио 100 нових аутобуса на гас, наручили смо додатних 150, а за следећу годину намеравамо да наручимо још 250 нових аутобуса на гас. Циљ је да се у центру града возе само нова возила на гас, којима ће управљати ГСП. Такође смо наручили и 25 нових трамваја, док је план да се наручи укупно између 80 и 100 нових трамваја и тролејбуса, што ће омогућити да за две, две и по године обновимо целокупни јавни превоз. То никада није урадила ниједна градска управа у тако кратком периоду – истакао је Шапић и додао да је одбио да узима старе швајцарске трамваје, јер како је објаснио, Град Београд више није у таквој позицији да се кршеви возе по улицама српске престонице, јер Београђани заслужују нове трамваје.
У току је пројекат, додао је, за постављање комунално-безбедносних станица и постављање камера у 220 основних школа и 400 вртића.
– Београд ће бити један од најбезбеднијих градова у овом делу Европе. Имаћемо један од најмодернијих софтвера који уочава оружје и тврде предмете. Очекујем да ћемо за месец дана отворити надзорни центар где ће бити повезане све камере, а имаћемо и посебне екипе које ће обилазити вртиће и школе – нагласио је Шапић.
Говорећи о уређењу Савске обале, Шапић је истакао да ће Београд, као и раније, бити препознатљив по сплавовима, али сплавовима који су уређени, безбедни, са пречишћивачима отпадних вода.
– Многи, који су сада у саставу Градске управе, нису веровали да ће ова област бити уређена, а на крају смо то заједно успели да изгурамо до краја и поносан сам на то – навео је Шапић.
Он је рекао да су такси возила у граду беле боје, те да то сада делује као успутна ствар, што је раније било незамисливо.
– Арени смо вратили назив „Београдска арена”, вратили смо грб Града и треба да га вратимо где год је то могуће. Број 11-0-11 има десетоструко више позива и једини смо у овом делу Европе који има један централизован број телефона. На томе и даље радимо, али је свакако значајно ефикасније и успешније. Наставило смо реконструкцију улица, а у последње две године обновили смо највећи број улица икада у овако кратком временском периоду – нагласио је градоначелник.
Према његовим речима, у току је припрема за један од највећих саобраћајних пројеката у последњих 50 година, а то је изградња новог моста и тунела.
– Ова градска управа ће учинити све да пројекат тунела ради паралелно са мостом. Ово ће у потпуности да промени саобраћајну слику града, смањиће гужве у саобраћају и загађење за 12 процената. Проширујемо булеваре, а Карађорђева улица треба да постане магистрални прстен и да пресече улазак у центар града, те да улазак у центар града не буде само Теразијски тунел. Морамо да се прилагођавамо развоју Београда тако да све то и радимо брже него икада раније. До краја године имаћемо 2.500 паркинг-места, завршена је гаража Пинки, ради се гаража у Влајковићевој, започети су радови на гаражи код Храма Светог Саве. Наставићемо изградњу 11 вртића, за које очекујем да ће бити готови у овој години, а спремамо и посебан пројекат за вртиће. Такође, наставићемо изградњу водовода Макиш–Младеновац, реконструкцију Трга Николе Пашића, ради се и Хитна помоћ, а у току су радови код Храма Светог Саве. Ускоро се завршавају пијаце у Обреновцу, Лазаревцу – нагласио је први човек Београда.
Напомена: Видео-материјал са догађаја, изјаву и обраћање градоначелника Шапића, као и покривалице, можете погледати на следећем линку:
https://mab.to/t/xAKBD1zWPus/