петак, 22. јануар 2021.
Потписан Меморандум о разумевању за пројекат „Београдски метро”
У Палати Србија данас је потписан Меморандум о разумевању за пројекат „Београдски метро”, а овај важан документ потписали су министар финансија Синиша Мали, потпредседник компаније „Алстом” Филип Делур, директор компаније „Ежис реил” Оливијер Бувар, представник компаније „Пауер Чајна” Шје Зидије и директор ЈКП „Београдски метро и воз” Станко Кантар. Потписивању Меморандума присуствовали су заменик градоначелника Горан Весић, помоћник градоначелника Андреја Младеновић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, амбасадорка НР Кине Чен Бо, као и амбасадор Републике Француске Жан Луј Фалкони.
Заменик градоначелника Горан Весић је рекао да је „Београдски метро” најважнији пројекат за српску престоницу, те да је проглашен пројектом од националног значаја. Он је у име свих грађана Београда захвалио председнику Александру Вучићу, јер је, како је навео, он тај који је рекао „изградићемо метро”.
– То је пројекат који Београд не може сам да финанасира. Имамо ту срећу да се метро гради из буџета Републике Србије. Наша Влада је свесна колико је овај пројекат важан за раст бруто домаћег производа, што није случај у свету, јер не помаже свуда држава изградњу метроа – истакао је Весић.
Он је додао да Београд 50 година сања метро и за све то време није било власти ни градоначелника који нису обећавали почетак изградње метроа.
– Некада је овој земљи било лакше, некада теже, некада је било више новца, некада мање, али ништа се конкретно није урадило на пројекту изградње Београдског метроа до 2013. године – рекао је Весић.
Како је прецизирао, после данашњег потписивања, у априлу ћемо добити идејно решење за депо на Макишком пољу, потом ћемо завршити експропријацију и до краја ове године, до новембра, почећемо насипање и изградњу депоа на Макишком пољу, што ће представљати почетак радова на Београдском метроу.
– У међувремену ћемо усвојити план генералне регулације шинских система у октобру. Тај план ће дефинисати све линије метроа, то јест дефинисаће тачно где ће се налазити станице, као и развој Бг воза који треба да се наставља на Београдски метро. Повезаћемо Сурчин и Обреновац који на тај начин нису повезани од Железничке станице у Земуну. До сада су повезани Младеновац, Сопот, Лазаревац и Барајево, а повезаћемо и Панчево и тако добити јединствен систем. Планом генералне регулације шинских система предвидећемо нових 50 километара трамвајских шина, од Пожешке према Цераку, од Новог Београда према Бежанијској коси, спуштање од Богословије према Ади Хуји и прелазак на леву обалу Дунава. Тако се Београд развија и коначно ћемо имати оно што имају сви велики градови, а то је да је шински подсистем основни подсистем превоза. Београд, нажалост, то нема, а када будемо имали, тада ће наши грађани имати превоз какав заслужују, какав доликује једној великој метрополи као што је Београд – нагласио је заменик градоначелника.
Према његовим речима, идеја је да тим домаћих архитеката ради сваку станицу метроа посебно, што ће им бити велика реферанца у каријери.
– Са друге стране, идеја је и да свака метро станица буде другачија и да свака од њих представља тај део града, да говори о историји тог дела града или историји Србије. Када 2028. године завршимо метро и проширење Бг воза, када спојимо Бг воз са Панчевом, завршимо изградњу 50 километара трамвајске мреже, наш основни подсистем биће шински, што значи и еколошки – рекао је Весић.
Ми смо, у међувремену, донели одлуку да више не купујемо ниједан аутобус на дизел гориво, навео је Весић и истакао да ће за неколико дана бити расписан тендер за куповину стотину нових зглобних аутобуса на природни гас.
– До 2028. године, сваке године ћемо куповати по сто аутобуса и нећемо више имати ниједан аутобус на дизел, који ће иначе спадати у допунски подсистем у односу на шински. Најужи центар Београда и предграђе биће повезани Бг возом, више неће бити возила на дизел и то је најзначајнији допринос смањењу загађења. Томе тежимо и на томе сви заједно радимо – казао је Весић.
Заменик градоначелника је захвалио француским и кинеским пријатељима и навео да Србија има много пријатеља захваљујући председнику Вучићу, од којих су нам посебно драги Кина и Француска – Кина у свету, Француска у Европи.
– Компаније „Пауер Чајна”, „Ежи” и „Алстом” са нама су присустни годинама. Сигуран сам да ће они овај метро градити заједно са српским компанијама као да граде метро у Пекингу или Призу. Они Београд осећају као своју кућу, што је још једна предност када имате дипломатију какву има Србија и када имате положај какав има Србија. Тада можемо да градимо метро са својим пријатељима, тада има и новца за метро. Ове године ћемо остварити сан који чекамо 50 година, а 2028. године Београђанке и Београђани возиће се Београдским метроом – рекао је Весић.
Министар финансија Синиша Мали је нагласио да се потписивањем овог споразума јасно дефинишу права и обавезе свих оних који учествују у овом пројекту и тиме је начињен још један важан корак ближе реализацији вишедеценијског сна, изградње београдског метроа.
– Са задовољством могу да кажем да ћемо већ крајем године, као што смо и обећали, кренути у изградњу прве линије. Дефинисали смо права и обавезе две француске компаније „Алстом” и „Ежис” и кинеске компаније „Пауер Чајна”. Крајем ове године кренућемо у изградњу депоа на Макишком пољу и прве линије београдског метроа која ће повезивати Железник и Миријево, дужине 21,3 километра. Требало да она буде готова до 2028. године, а друга линија биће од Миријева до Земуна, дужине 19,2 километра. Тренутно радимо и на концепту треће линије која ће повезивати делове града који неће бити повезани са прве две линије и БГ возом – истакао је Мали и додао да прeлиминaрнa aнaлизa пoкaзуje дa ћe изгрaдњa oбe линиje мeтрoa у Бeoгрaду кoштaти oкo 4,4 милиjaрдe eврa.
Он је нагласио да се скоро годину дана Србија бори на два фронта, за здравље грађана и очување економије. У исто време спроводи се масовна вакцинација против вируса корона, али се и граде ауто-путеви. Овај пројекат ће, како је рекао, попут „Београда на води” покренути нашу индустрију.
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић је истакао да је као Београђанин данас поносан и да је овај посао и те како тежак, као и то да су преузели да реализују најкомплекснији инфраструктурни објекат на Балкану.
– Планирамо да почетком последњег квартала уђемо у озбиљне радове на изградњи метроа. То је нешто што ће потпуно променити перцепцију овог града. Врло брзо ћемо отворити могућности да Београд буде чист град и да аутомобили не буду на сваком кораку. Реализација овог пројекта значи и решавање еколошког проблема, а метро представља круну наших инвестиција – истакао је Момировић.
Директор француске компаније „Ежис рејл” Оливије Бувар је казао да се осећа почаствовано, поносно и узбуђено што учествује у овом пројекту.
– Имати прилику да подржимо „Београдски метро и воз” је једно од највећих признања за „Ежис”. То не значи само да ми знамо како, већ и да наш приступ може пружити најбољу услугу нашим српским пријатељима. Наши планови су да наставимо да развијамо компанију у Србији, а намера нам је и да у наредних пет година утростручимо запосленост и упослимо 120 српских инжењера. Београд ће остати седиште наше компаније за цео Западни Балкан. Реализација овог пројекта значиће и омогућавање „зелене” мобилности у Београду и уверен сам да ће главни град бити предводник у тим процесима – казао је Оливије Бувар.
Потпредседник „Алстом групе” Филип Делер рекао је да је ово историјски тренутак за Београд.
– Од првог момента знали смо шта хоћемо и то је веома битно за нас. Истрајни смо у нашим намерама и поносни смо што ћемо обезбедити најновију технологију за Београдски метро, потпуно аутоматизовану – саопштио је Делер.
Представник компаније „Пауер Чајна” у Србији Шје Зидије истакао је да се у компанији сви осећају врло почаствованим што учествују у пројекту изградње београдског метроа.
– „Пауер Чајна” је једна од највећих грађевинских компанија на свету. Ми ћемо користити све наше ресурсе и искуство у изградњи метроа и радити заједно са нашим српским и француским партнерима како би овај пројекат спровели на јабољи начин – казао је представник компаније „Пауер Чајна”.