četvrtak, 4. mart 2021.

Vesić: Potpisan ugovor o kupovini 10 elektroautobusa, javna nabavka za 100 autobusa na gas

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić prisustvovao je danas u prostorijama Javnog komunalnog preduzeća „GSP Beograd” potpisivanju ugovora za kupovinu deset autobusa na električni pogon, koji je vredan nešto manje od šest miliona evra. Ugovor su potpisali direktor JKP „GSP Beograd” Radiša Momčilović i Aleksandar Tomašević iz kompanije „DAT holding”. Događaju je prisustvovao i gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević.  

Vesić je nakon potpisivanja precizirao da će ova nova vozila putnike prevoziti na drugoj ekološkoj liniji od Beograda na vodi, preko Savskog trga, Slavije, Kralja Milana do Kalemegdana, i to sa četiri kompleta za punjenje kako bi na svakoj početnoj stanici imali po dva. Takođe, dodao je Vesić, danas će biti raspisana i javna nabavka za kupovinu sto zglobnih autobusa na gas. 

– Strategija Grada Beograda za smanjenje zagađenja podrazumeva da do 2030. godine u javnom prevozu više ne bude nijedno vozilo koje koristi dizel gorivo. Sva vozila biće na gas, i tramvaji, a očekuje se da do 2028. počne da radi i prva linija metroa, tako da će sva vozila biti u šinskom sistemu, električna ili na gas. Sledeće godine u ovo vreme imaćemo na ulicama te autobuse na gas, što će biti velika promena za Beograd. Narednih pet godina kupovaćemo još po sto autobusa, tako da ćemo do 2027. imati šest stotina vozila na gas – naglasio je Vesić.   

Kada nakon toga i prva linija metroa proradi, kazao je Vesić, a do 2030. i druga linija, u Beogradu nećemo imati ni jedan jedini autobus, nijedno vozilo javnog prevoza koje ne koristi ekološki prihvatljivo gorivo, odnosno nema ekološki prihvatljiv pogon. 

– Koliko je to velika stvar pokazuje i činjenica da je Pariz sebi dao zadatak da do 2025. godine ima sva vozila javnog prevoza ekološki prihvatljiva, što znači da će Beograd samo pet godina kasnije postići isti cilj – rekao je Vesić.

On je dodao i da će Grad nastaviti da ulaže u trolejbuse i tramvaje, te da je Planom generalne regulacije šinskih sistema, koji treba da bude usvojen u oktobru ili novembru ove godine, predviđeno proširenje tramvajske mreže na više linija. To znači da će biti na desetine novih kilometara tramvajske mreže, a ideja je da tramvaji voze i na levoj obali Dunava, od Bogoslovije prema Adi Huji, zatim od Požeške prema Ceraku, te od Novog Beograda prema Bežanijskoj kosi. Ako se tome doda i širenje BG voza, koje je takođe u planu, kao i metro, „javni prevoz u gradu u narednih 10 godina izgledaće drugačije”, napomenuo je Vesić.

– Posebno sam ponosan na to što smo danas doneli odluku da sredinom marta, odnosno posle usvajanja rebalansa GSP-a sprovedemo nabavku, koja u finansijskom smislu nije velika, ali je značajna za sve koji koriste autobuse. Trenutno u voznom parku imamo 560 autobusa sa blokatorima motora, koji ga zaustavljaju ukoliko vrata nisu pravilno zatvorena. Nažalost, imamo i oko dve stotine autobusa starije generacije koji nemaju blokatore motora. Zbog nesreća koje su se, nažalost, dešavale, doneli smo odluku da se nabave i da se ugrade blokatori i u njih, kako bi svi bili sigurni da autobus neće krenuti ukoliko vrata nisu pravilno zatvorena. To je važna stvar za bezbednost svih koji koriste autobuse. Danas ću posetiti centar za obuku vozača u JKP „GSP Beograd”. Prema novom zakonu, svi profesionalni vozači moraju na svakih pet godina da pohađaju sedam časova u centrima za obuku kako bi posle pet godina i 35 časova dobili sertifikat. Napravili smo sopstveni centar u kojem se obučavaju i vozači drugih gradskih preduzeća. Sugrađanima mogu da poručim da je otvoren konkurs za vozače u GSP-u, u kojem radi oko 3.200 vozača, a nedostaje nam manje od 100. Čak i ljudi koji nemaju D kategoriju mogu da konkurišu, jer ćemo sprovesti dodatnu obuku, a posla ima za sve koji žele da rade. Situacija je pre tri ili četiri godine bila mnogo teža zato što je nedostajalo više stotina vozača. U međuvremenu je obnovljen vozni park, povećane su plate vozača, koje su sada u proseku oko 74.000, za razliku od 2013. godine kada je prosek bio oko 47.000. Radimo na poboljšanju svih drugih uslova kako bismo obezbedili dovoljan broj vozača. Svi koji imaju ambiciju da se zaposle kao vozači u GSP-u, mogu da se jave na konkurs. Ne samo da primamo vozače u radni odnos već ih i besplatno obučavamo za taj posao – rekao je Vesić. 

Direktor JKP „GSP Beograd” Radiša Momčilović je rekao da nabavkama gasnih i električnih autobusa preduzeće na čijem je čelu pokazuje da prati svetske trendove kada je u pitanju javni gradski prevoz. 

– Autobusi starije generacije, koji kao pogon koriste dizel-gorivo i emituju više štetnih gasova, postepeno se potiskuju iz upotrebe i zamenjuju onima koji koriste alternativne pogone, pre svega gas, električnu energiju ili hibridni pogon. U narednim godinama očekuje nas nabavka značajnog broja autobusa na ekološki prihvatljiv pogon i JKP „GSP Beograd” će na taj način dati maksimalni doprinos zaštiti životne sredine u Beogradu – rekao je Momčilović i podsetio da je u prethodnim godinama ovo preduzeće uradilo puno na obnovi voznog parka, zbog čega je izrazio zahvalnost Gradu Beogradu i zameniku gradonačelnika Goranu Vesiću.