понедељак, 5. октобар 2020.

Весић: Затворили смо финансијску конструкцију, изградња метроа почиње у децембру 2021. године

Заменик градоначелника Београда Горан Весић изјавио је гостујући на ТВ Хепи да ће изградња београдског метроа почети у децембру 2021. године, те да је затворена финансијска конструкција. Пројекат београдског метроа, додао је Весић, вредан је 4 милијарде евра, прва линија 1,8 милијарди евра, а друга 2,2 милијарде евра.

– Прошле седмице, министар финансија Синиша Мали и ја смо имали састанак са амбасадорима Француске и Кине, а са њима су били и представници компанија „Алстом” и „Пауер чајна”. Ту је направљен договор који ће верификовати Влада Кине и Влада Француске, као и Влада Србије. „Алстом” ће радити електромеханику, возове, вагоне, шине, комплетно електрично напајање, односно опрему самог метроа, док ће грађевинске радове обавити кинеска компанија. Однос ће бити 30 према 70. Око 70 одсто вредности посла ће припадати Кинезима, а остало раде Французи. Влада Француске обезбедила је финансирање оног дела који ради њихова компанија. Никада нисам видео да је неко дао повољније услове као што су то урадили Французи да би „Алстом” радио тај посао. Влада Кине ће обезбедити финансирање заједно са својом компанијом „Пауер чајна” за онај други део посла – појаснио је Весић.

Према његовим речима, у децембру следеће године почеће изградња депоа на Макишком пољу, што представља почетак изградње метроа и тада ће бити тачно 50 година откако је обећан метро у Београду.

– Да бисмо почели да градимо метро, неопходно је да усвојимо план генералне регулације шинских система, који ће током ове јесени бити усвојен. Тај план објашњава како ћемо развијати све шинске системе на територији Београда, и метро, и Бг воз, и трамваје. На почетку ћемо дефинисати прве две линије метроа, затим трећу. Француска компнаија „Ежис” тренутно ради на пројектовању прве две линије метроа, што значи да ћемо имати студију изводљивости са пројектом за грађевинску дозволу, а раде се и идејна решења за трећу линију метроа – нагласио је Весић.

Како је навео, прва линија почиње од Макиша и иде преко Железника, Бановог брда, спушта се код Шећеране, иде уз Радничку улицу, затим Савску и долази на Савски трг, где се укршта са другом линијом, затим иде ка Тргу републике, Луки Београд, Ади Хуји, Карабурми и Миријеву. Друга линија почиње од Железничке станице Земун и такође се завршава у Миријеву. 

Весић је рекао да ће се радити и нове линије Бг воза, те да је предвиђено ширење линије према Сурчину и Обреновцу.

– То значи да ћемо повезати део од Железничке станице Земун према националном стадиону, Аеродрому „Никола Тесла” и центру Сурчина, а затим према Обреновцу. Повезаћемо Сурчин и Обреновац, а већ смо прошле године повезали Барајево и Лазаревац, као и Младеновац. Бг воз ће ићи и према Панчеву. Разговарамо о томе да се поново продужи та линија. Тако ћемо имати Бг воз који ће бити компатибилан са метроом, а радимо и на ширењу трамвајске мреже. То ће бити план развоја Београда. Коначно ће Београд у наредних пет година добити своје шинске системе и постаћемо права метропола – рекао је Весић.

Последење три и по године имамо око 4.000 аутомобила више месечно, навео је Весић и додао да је због тога метро важан. 

– Већ смо довољно велики град да без метроа не можемо да функционишемо. Када будемо имали нове трамваје, затим трамваје који ће имати предност и када будемо реорганизовали наше линије, нећемо имати ситуацију да се осам одсто људи вози трамвајем. Наши трамваји су потпуно неискоришћени. Овај град ће за пет до шест година имати решен саобраћај – казао је Весић.

Весић је навео и то да је са главним урбанистом Марком Стојчићем постигнут договр да се за сваку станицу метроа, а биће их 43 на прве две линије, распише архитектонски конкурс и да домаће архитекте буду задужене да осмисле ту станицу.