ponedeljak, 18. oktobar 2021.

Vesić: Sve što se gradi u Beogradu pripada svim građanima, a ne vlasti ili stranci

Metro je najznačajniji beogradski projekat u našoj modernoj istoriji. To je toliko važan i veliki projekat da izaziva različite reakcije i to je normalno. Ipak, onima koji danas kritikuju ovaj projekat samo zato što ga rade Vučić, Vesić i Mali, poručujem da sve što je izgrađeno i što će biti izgrađeno u Beogradu pripada svim građankama i građanima, a ne vlasti i stranci. Zato ne napadajte projekat metroa nego razmišljajte o tome da postoje projekti koji su istorijski i koji su iznad politike. Predsednik Vučić, kao i Mali i ja, krivi smo što gradimo metro, ali ne možemo da budemo krivi što naši prethodnici 51 godinu pre nas nisu gradili metro. A mogli su, izjavio je zamenik gradonačelnika Goran Vesić gostujući na TV Hepi.

On je podsetio da su za projekat izgradnje metroa angažovane velike i priznate svetske institucije i kompanije.

– Da bismo došli do linije metroa bilo je neophodno izvršiti brojanje saobraćaja, uraditi model javnog prevoza i master plan saobraćaja. Na tome su radili britanska kompanija WSP, Saobraćajni fakultet, francuska kompanija „Ežis” i desetine međunarodnih stručnjaka, jer mi u Srbiji nemamo iskustva sa izgradnjom metroa. Nismo imali čak ni Zakon o metrou i gradskoj železnici. Na osnovu jasnih podataka došlo se do sadašnjih trasa metroa i do toga da počnemo da radimo metro – rekao je zamenik gradonačelnika.

Vesić je istakao da je vrlo važno na osnovu kojih podataka se predlažu buduće trase metroa.

– Podaci na osnovu kojih su zasnovane sadašnje trase su najnoviji, zasnovani na informacijama u poslednjih nekoliko godina, što je veoma važno. Želimo da čujemo različita stručna mišljenja, zato i postoji javna rasprava, a neke primedbe su i usvojene. Bilo je onih koji su davali primedbe iz najbolje namere, ali bilo je i onih koji su bili politički motivisani. Svejedno, Komisija za planove i Urbanistički zavod svaku su primedbu razmotrili i ono što su mogli, prihvatili su. To je recimo bio slučaj sa devijacijom prve linije metroa prema Ceraku. Prihvaćen je predlog da se predvidi i ta devijacija, ali ona neće biti građena sada, što ne znači da u nekim kasnijim godinama neko neće i to graditi, jer se metro uvek gradi i dograđuje. Bilo je tokom javne sednice planske komisije i tragikomičnih situacija, na primer da se nude trase metroa na osnovu planova iz 1981. godine kao da se Beograd nije promenio za 40 godina, zatim da se predlažu metro stanice na udaljenosti od 350 metara, što bi značilo da čim bi krenula kompozicija, zapravo bi morala da stane, te su nas opominjali na samodoprinos i dr. Isto tako, stranka čiji je lider pre desetak godina rekonstruisao Bulevar kralja Aleksandra, i zato se danas vode krivični postupci, sada traži da ukinemo tramvajske linije koje su tada rekonstruisali, uz platane koje su posekli, ali sve je to javni proces i demokratija – rekao je Vesić.

Metro će početi da se gradi u novembru bez obzira na hajku koju čine oni koji su mogli da izgrade metro, koji su obećavali ali ništa nisu uradili, naveo je zamenik gradonačelnika. 

– Ne kažem da su svi oni koji daju primedbe politički motivisani jer među njima ima i ljudi koji imaju svoje stručne razloge, ali drugi stručnjaci su im pokazali da nisu u pravu. Međutim, ne mogu da ne primetim da postoji ista matrica napada na svaki gradski projekat. Bilo da su u pitanju Beograd na vodi, fontana na Slaviji, Savski trg i spomenik Stefanu Nemanji ili Trg republike, šema napada je ista. Tajkunski mediji pokušavaju da dokažu da je to što se gradi bespotrebno, da je opasno po život, da se nikada neće izgraditi, da su stručnjaci, koje samo oni znaju, protiv toga. Setite se projekta „Beograd na vodi”. Da li je i tada bilo prigovora da se nikada neće izgraditi, da će da potone, da je ružan, da će da ga sruše? Jeste li primetili da više ne pominju Beograd na vodi? Znate li zašto? Zato što više od osamdeset odsto građana podržava ovaj projekat. Tako je bilo i sa drugim projektima. Da li se sećate kako je dnevni list „Danas” objavio najbizarnije pismo u istoriji novinarstva, u kojem se nekoliko hiljada njihovih čitalaca upozorava da će svako ko ima epilepsiju a prošeta Trgom republike da umre!? Sećate li se kako su pisali da će svi vozači da gledaju u fontanu na Slaviji pa će da se sudaraju? Sećate li se napisa da će da potonu svi koju kupe stanove u Beogradu na vodi? Potom se oni koji kritikuju ućute i čekaju sledeći projekat. Tako smo pre neki dan mogli da čujemo da je jedan kvazistručnjak pričao na jednoj tajkunskoj TV kako će svi koji se voze metroom da poginu, pa kako nama metro ne treba i mnoge druge gluposti. Kada metro počne da se gradi sve će to da se zaboravi i eto njih spremnih da čekaju sledeći naš projekat. Isti mediji, iste nevladine organizacije, iste političke stranke, isti kvazistručnjaci – kazao je Vesić.

On je naveo da će predsednici Putin i Vučić do kraja novembra potpisati memorandum o izgradnji BG voza u vrednosti 1,3 milijarde evra.

– To znači da će građani Lazarevca, Barajeva, Sopota i Mladenovca, koji su već povezani BG vozom, a pošto će se raditi dupli koloseci, ići vozom na 10 do 12 minuta „u špicu” i 45 minuta „van špica”. Istovremeno, radimo novu prugu koja povezuje Surčin, nacionalni stadion, centar Surčina, Aerodrom „Nikola Tesla” i Obrenovac. Povezaćemo Beograd sa Pančevom. Građani ovih opština treba da znaju da oni koji su pokušali da spreče da se održi sednica Komisije za planove u stvari su želeli da spreče da prigradske opštine dobiju BG voz – rekao je Vesić.

On je istakao da je suština da je Planom generalne regulacije šinskih sistema predložen integrisani sistem saobraćaja.

– Neke primedbe imaju smisla, ali ne mogu u ovom trenutku da se ostvare, a mi ćemo ljudima koji stanuju u delovima grada gde nije planirana trasa metroa omogućiti na drugi način prevoz u okviru integrisanog sistema saobraćaja. Javna rasprava zato i postoji da se sve primedbe saslušaju, da se neke od njih prihvate, a neke ne. Dobro je da su i oni koji su do pre par meseci pričali da naša vlast nikada neće izgraditi metro sada shvatili da će metro početi da se gradi. Zato ćete čuti svašta, pa i to da nam odjednom metro ne treba kada ga Vučić gradi – rekao je Vesić.

On je podsetio da jedan broj kritičara krivotvori podatke o ceni metroa i da porede paušalno određenu cenu samo jedne linije na osnovu skice ili idejnog projekta, i to lakog metroa koji je u stvari ubrzani tramvaj, sa cenom dve odnosno tri linije teškog metroa koje su određene na osnovu urađenih projekata.

– To najbolje govori o stepenu njihovog neznanja i zluradosti – ocenio je Vesić.

Ponovio je da metro nije politički, već istorijski projekat za Beograd.

– Suština je da sve što se izgradi u Beogradu pripada svim građanima, a ne ovoj ili onoj vlasti i stranci. Mi to danas radimo, ali to je za dobro svih Beograđana. Postigli smo da metro počne da se gradi, a da je to lako počeli bi da ga grade oni pre nas, a ne da isti obećavaju godinama, od 2008. do 2012. godine. Umesto da se svi koncentrišemo na to da Beograd dobije metro, neki ljudi pokušavaju da od toga naprave političko pitanje, ali to neće proći. Za politikante imam lošu, a za građanke i građane dobru vest: Beograd će dobiti metro – zaključio je Vesić.