уторак, 25. јун 2019.

Систем јавних бицикала за бољи квалитет живота Београђана

Градски одборници усвојили су Одлуку о усвајању пројекта институционалног јавно-приватног партнерства увођења система јавних бицикала у Граду Београду, Одлуку о измени и допуни Одлуке о јавним паркиралиштима и Одлуку о измени и допуни Одлуке о промени оснивачког акта ЈКП за јавне гараже и паркиралишта „Паркинг сервис”.

Заменик градоначелника Београда Горан Весић рекао је да је Одлука о јавно-приватном партнерству за увођење јавних бицикала једна од најважнијих јер говори о оријентацији нашег града према пешачко-бициклистичком саобраћају. 

– Београд је један од малобројних главних градова у Европи који нема систем јавних бицикала. На том пројекту радимо дуже од годину дана и постоји неколико великих компанија које су заинтересоване за сарадњу. Добили смо сагласност владине комисије за расписивање јавно-приватног партнерства и уколико одлука буде усвојена тендер ће бити расписан чим одлука ступи на снагу. По закону, након три месеца би требало да изаберемо партнера, након чега би Скупштина града требало да прихвати избор партнера. Уколико све буде ишло по плану, прве јавне бицикле требало би да имамо на пролеће следеће године – истакао је Весић.

Према његовим речима, постојаће 150 станица са по шест бицикала, односно 900 укупно. 

– Тренутно имамо 100 километара бициклистичких стаза, од којих је 20 километара урађено у последње четири године, али наш план је да се изгради још 120 километара. Већи број јавних бицикала ће нас натерати да будемо бржи са изградњом стаза. Прва идеја је била да Град Београд буде власник 51 одсто, а да партнеру преостане 49 одсто, али смо након добијања информација о намерама страних компанија одлучили да им буде дозвољено да буду власници до 75 одсто, док би град задржао 25 одсто и учествовао у раду компаније – навео је Весић.

Определили смо се, додао је Весић, за систем са станицама, који је уређенији од система по ком се бицикл оставља било где и потом тражи GPS-ом. 

– Бицикли ће бити обични и електрични, који су потребни због конфигурације терена у Београду. Нисмо предвидели тротинете упркос чињеници да у свету и тај вид превоза улази у овакве системе. Код нас још увек не постоји законска регулатива по питању електричних тротинета, али чим она буде усвојена, проширићемо систем и на тротинете. Ова одлука доприноси повећању квалитета живота грађана Београда и показује нашу намеру да пешаци и бициклисти треба да добију предност у односу на друге видове јавног превоза, што и јесте цивилизацијска тековина – рекао је Весић.

Секретар за саобраћај Душан Рафаиловић навео је да се Одлука о изменама и допунама Одлуке о јавним паркиралиштима односи се на подизање квалитета функционисања привредних субјеката у пешачким зонама.

– Овом одлуком предвиђамо увођење паркинг места за снабдевање на ободима пешачких зона и та места биће контролисана путем потапајућих стубића, који ће вршити и контролу приступа целокупној пешачкој зони. На тај начин уређујемо функционисање снабдевања у пешачкој зони и режим саобраћаја који је везан за пешачке зоне. Решење о приступу местима за снабдевање која се налазе на ободима пешачких зона, а које се контролише потапајућим стубовима, издаје Секретаријат за саобраћај, док се корисници тих места посебним уговором обавезују према ЈКП „Паркинг сервис”, а уз одговарајућу тарифу вршиће се наплата тих паркинг места. У том смислу, предлажемо Скупштини града да се изврши и промена оснивачког акта ЈКП „Паркинг сервис” којем се поверава могућност употребе и оперативног коришћења и праћења рада потапајућих стубића – појаснио је Рафаиловић.