utorak, 25. jun 2019.

Sistem javnih bicikala za bolji kvalitet života Beograđana

Gradski odbornici usvojili su Odluku o usvajanju projekta institucionalnog javno-privatnog partnerstva uvođenja sistema javnih bicikala u Gradu Beogradu, Odluku o izmeni i dopuni Odluke o javnim parkiralištima i Odluku o izmeni i dopuni Odluke o promeni osnivačkog akta JKP za javne garaže i parkirališta „Parking servis”.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da je Odluka o javno-privatnom partnerstvu za uvođenje javnih bicikala jedna od najvažnijih jer govori o orijentaciji našeg grada prema pešačko-biciklističkom saobraćaju. 

– Beograd je jedan od malobrojnih glavnih gradova u Evropi koji nema sistem javnih bicikala. Na tom projektu radimo duže od godinu dana i postoji nekoliko velikih kompanija koje su zainteresovane za saradnju. Dobili smo saglasnost vladine komisije za raspisivanje javno-privatnog partnerstva i ukoliko odluka bude usvojena tender će biti raspisan čim odluka stupi na snagu. Po zakonu, nakon tri meseca bi trebalo da izaberemo partnera, nakon čega bi Skupština grada trebalo da prihvati izbor partnera. Ukoliko sve bude išlo po planu, prve javne bicikle trebalo bi da imamo na proleće sledeće godine – istakao je Vesić.

Prema njegovim rečima, postojaće 150 stanica sa po šest bicikala, odnosno 900 ukupno. 

– Trenutno imamo 100 kilometara biciklističkih staza, od kojih je 20 kilometara urađeno u poslednje četiri godine, ali naš plan je da se izgradi još 120 kilometara. Veći broj javnih bicikala će nas naterati da budemo brži sa izgradnjom staza. Prva ideja je bila da Grad Beograd bude vlasnik 51 odsto, a da partneru preostane 49 odsto, ali smo nakon dobijanja informacija o namerama stranih kompanija odlučili da im bude dozvoljeno da budu vlasnici do 75 odsto, dok bi grad zadržao 25 odsto i učestvovao u radu kompanije – naveo je Vesić.

Opredelili smo se, dodao je Vesić, za sistem sa stanicama, koji je uređeniji od sistema po kom se bicikl ostavlja bilo gde i potom traži GPS-om. 

– Bicikli će biti obični i električni, koji su potrebni zbog konfiguracije terena u Beogradu. Nismo predvideli trotinete uprkos činjenici da u svetu i taj vid prevoza ulazi u ovakve sisteme. Kod nas još uvek ne postoji zakonska regulativa po pitanju električnih trotineta, ali čim ona bude usvojena, proširićemo sistem i na trotinete. Ova odluka doprinosi povećanju kvaliteta života građana Beograda i pokazuje našu nameru da pešaci i biciklisti treba da dobiju prednost u odnosu na druge vidove javnog prevoza, što i jeste civilizacijska tekovina – rekao je Vesić.

Sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović naveo je da se Odluka o izmenama i dopunama Odluke o javnim parkiralištima odnosi se na podizanje kvaliteta funkcionisanja privrednih subjekata u pešačkim zonama.

– Ovom odlukom predviđamo uvođenje parking mesta za snabdevanje na obodima pešačkih zona i ta mesta biće kontrolisana putem potapajućih stubića, koji će vršiti i kontrolu pristupa celokupnoj pešačkoj zoni. Na taj način uređujemo funkcionisanje snabdevanja u pešačkoj zoni i režim saobraćaja koji je vezan za pešačke zone. Rešenje o pristupu mestima za snabdevanje koja se nalaze na obodima pešačkih zona, a koje se kontroliše potapajućim stubovima, izdaje Sekretarijat za saobraćaj, dok se korisnici tih mesta posebnim ugovorom obavezuju prema JKP „Parking servis”, a uz odgovarajuću tarifu vršiće se naplata tih parking mesta. U tom smislu, predlažemo Skupštini grada da se izvrši i promena osnivačkog akta JKP „Parking servis” kojem se poverava mogućnost upotrebe i operativnog korišćenja i praćenja rada potapajućih stubića – pojasnio je Rafailović.