субота, 11. јануар 2020.

Весић: Возачи код приватника да имају иста права као возачи ГСП-а

Заменик градоначелника Београда Горан Весић изјавио је вечерас, гостујући у емисији „Панорама” Студија Б, да ће надлежне градске инспекције и Комунална милиција почети проверу рада приватних превозника који саобраћају на делу линија јавног превоза. 

– Град Београд уредно испуњава своје обавезе према свим превозницима, како градском тако и према приватним, који раде у систему јавног превоза. Приватни превозници веома лепо зарађују радећи са Градом, а то показује њихово интересовање за сваку нову линију која се додељује на јавним тендерима. Последњих десет година „тукли" су се за те линије. Пошто испуњавамо своје обавезе према њима, у наредном периоду провераваћемо како они испуњавају обавезе према грађанима Београда који их уредно плаћају – рекао је Весић.

Он је подсетио да је током летњих месеци било проблема са климама у јавном превозу јер, како је навео, показало се да неки приватни превозници нису укључивали климе на плус 40 степени Целзијуса како би штедели на гориву.

– После ригорозне контроле инспекција и Комуналне милиције, натерали смо их да климе у возилима раде. Сада ћемо контролисати да ли им ради грејање у приватним аутобусима, да ли наплаћују карте, да ли возачи имају униформе – указао је Весић.

Он је додао да је Град Београд купио пршле године 244 нова аутобуса и да купује још 100 аутобуса. То значи, како је истакао, да ће просечна старост аутобуса у ГСП-у бити мања од четири године.

– Сада очекујемо и да приватници уложе у нове аутобусе, јер нећу да гледам како возе европске кршеве које су друге земље избациле из употребе. Нису наравно сви приватни превозници такви, али има их који јесу. Не буду ли то урадили, размислићемо о наставку сарадње када им буду истекли уговори. Ја не кријем да је мој приоритет јачање Градског саобраћајног предузећа као државног превозника – казао је заменик градоначелника.

Весић је додао да ће посебна пажња бити посвећена правима запослених код приватних превозника, посебно возача јер, како је рекао, они возе грађане.

– Град Београд је веома много урадио на побољшању материјалног стања запослених у Градском саобраћајном предузећу. Десетог фебруара са исплатом јануарске зараде просечна плата возача у ГСП-у биће око 70 хиљада динара. Сви запослени добијају једном годишње солидарну помоћ у износу од 41.800 динара, а од ове године примиће и регрес од 33 хиљаде динара годишње. Прошлог месеца смо имали возаче који су радећи више од других зарадили преко 800 евра, док је 2013. године просечна плата возача у ГСП-у била око 48 хиљада динара. Зато нама тренутно у ГСП-у недостаје око 30 возача од скоро 2.900, колико их имамо, а пре три године недостајало је њих око 300–400 – објаснио је заменик градоначелника Београда.

Нажалост, према његовим речима, возачи који возе код приватних превозника немају иста права.

– Недавно сам примио писмо возача који раде код приватника и који траже да им Град Београд помогне да имају иста права као возачи ГСП-а. Жале се да половину плате примају преко рачуна а остатак „на руке”, без плаћених пореза и доприноса. Такође, наводе да раде од 9 до 14 сати дневно, да имају право на један слободан дан недељено, да раде скоро без годишњих одмора и да им се не исплаћује топли оброк и регрес који имају возачи ГСП-а. Такође, не плаћа им се ни накнада за јавни превоз и немају проценат од наплаћених карата у аутобусу као што то имају возачи ГСП-а – указао је Весић.

Он је поручио да је овакво понашање према запосленима у приватним компанијама које имају уговор са Градом Београдом о обављању јавног превоза недопустиво.

– Ја ћу дописе које добијам од тих возача проследити републичкој инспекцији рада, како би она контролисала услове под којима ти људи раде. О томе сам већ разговарао са министром Ђорђевићем, који је показао пуно разумевање да се заштити статус ових људи. Нећу да допустим приватницима да возаче који свакодневно превозе десетине хиљада грађана третирају као робове и да им ускраћују права на које имају по закону. Србија, чији је председник Александар Вучић, правно је уређена земља у којој њени грађани и запослени уживају заштиту коју им дају Устав и закони. Власници приватних превозника то морају да поштују и Град Београд неће да допусти да их ми плаћамо, а да они израбљују своје запослене – закључио је заменик градоначелника.