subota, 11. januar 2020.

Vesić: Vozači kod privatnika da imaju ista prava kao vozači GSP-a

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je večeras, gostujući u emisiji „Panorama” Studija B, da će nadležne gradske inspekcije i Komunalna milicija početi proveru rada privatnih prevoznika koji saobraćaju na delu linija javnog prevoza. 

– Grad Beograd uredno ispunjava svoje obaveze prema svim prevoznicima, kako gradskom tako i prema privatnim, koji rade u sistemu javnog prevoza. Privatni prevoznici veoma lepo zarađuju radeći sa Gradom, a to pokazuje njihovo interesovanje za svaku novu liniju koja se dodeljuje na javnim tenderima. Poslednjih deset godina „tukli" su se za te linije. Pošto ispunjavamo svoje obaveze prema njima, u narednom periodu proveravaćemo kako oni ispunjavaju obaveze prema građanima Beograda koji ih uredno plaćaju – rekao je Vesić.

On je podsetio da je tokom letnjih meseci bilo problema sa klimama u javnom prevozu jer, kako je naveo, pokazalo se da neki privatni prevoznici nisu uključivali klime na plus 40 stepeni Celzijusa kako bi štedeli na gorivu.

– Posle rigorozne kontrole inspekcija i Komunalne milicije, naterali smo ih da klime u vozilima rade. Sada ćemo kontrolisati da li im radi grejanje u privatnim autobusima, da li naplaćuju karte, da li vozači imaju uniforme – ukazao je Vesić.

On je dodao da je Grad Beograd kupio pršle godine 244 nova autobusa i da kupuje još 100 autobusa. To znači, kako je istakao, da će prosečna starost autobusa u GSP-u biti manja od četiri godine.

– Sada očekujemo i da privatnici ulože u nove autobuse, jer neću da gledam kako voze evropske krševe koje su druge zemlje izbacile iz upotrebe. Nisu naravno svi privatni prevoznici takvi, ali ima ih koji jesu. Ne budu li to uradili, razmislićemo o nastavku saradnje kada im budu istekli ugovori. Ja ne krijem da je moj prioritet jačanje Gradskog saobraćajnog preduzeća kao državnog prevoznika – kazao je zamenik gradonačelnika.

Vesić je dodao da će posebna pažnja biti posvećena pravima zaposlenih kod privatnih prevoznika, posebno vozača jer, kako je rekao, oni voze građane.

– Grad Beograd je veoma mnogo uradio na poboljšanju materijalnog stanja zaposlenih u Gradskom saobraćajnom preduzeću. Desetog februara sa isplatom januarske zarade prosečna plata vozača u GSP-u biće oko 70 hiljada dinara. Svi zaposleni dobijaju jednom godišnje solidarnu pomoć u iznosu od 41.800 dinara, a od ove godine primiće i regres od 33 hiljade dinara godišnje. Prošlog meseca smo imali vozače koji su radeći više od drugih zaradili preko 800 evra, dok je 2013. godine prosečna plata vozača u GSP-u bila oko 48 hiljada dinara. Zato nama trenutno u GSP-u nedostaje oko 30 vozača od skoro 2.900, koliko ih imamo, a pre tri godine nedostajalo je njih oko 300–400 – objasnio je zamenik gradonačelnika Beograda.

Nažalost, prema njegovim rečima, vozači koji voze kod privatnih prevoznika nemaju ista prava.

– Nedavno sam primio pismo vozača koji rade kod privatnika i koji traže da im Grad Beograd pomogne da imaju ista prava kao vozači GSP-a. Žale se da polovinu plate primaju preko računa a ostatak „na ruke”, bez plaćenih poreza i doprinosa. Takođe, navode da rade od 9 do 14 sati dnevno, da imaju pravo na jedan slobodan dan nedeljeno, da rade skoro bez godišnjih odmora i da im se ne isplaćuje topli obrok i regres koji imaju vozači GSP-a. Takođe, ne plaća im se ni naknada za javni prevoz i nemaju procenat od naplaćenih karata u autobusu kao što to imaju vozači GSP-a – ukazao je Vesić.

On je poručio da je ovakvo ponašanje prema zaposlenima u privatnim kompanijama koje imaju ugovor sa Gradom Beogradom o obavljanju javnog prevoza nedopustivo.

– Ja ću dopise koje dobijam od tih vozača proslediti republičkoj inspekciji rada, kako bi ona kontrolisala uslove pod kojima ti ljudi rade. O tome sam već razgovarao sa ministrom Đorđevićem, koji je pokazao puno razumevanje da se zaštiti status ovih ljudi. Neću da dopustim privatnicima da vozače koji svakodnevno prevoze desetine hiljada građana tretiraju kao robove i da im uskraćuju prava na koje imaju po zakonu. Srbija, čiji je predsednik Aleksandar Vučić, pravno je uređena zemlja u kojoj njeni građani i zaposleni uživaju zaštitu koju im daju Ustav i zakoni. Vlasnici privatnih prevoznika to moraju da poštuju i Grad Beograd neće da dopusti da ih mi plaćamo, a da oni izrabljuju svoje zaposlene – zaključio je zamenik gradonačelnika.