ponedeljak, 29. avgust 2016.

Kontrolom troškova Grad Beograd od gubitaša napravio uspešna preduzeća

Kontrolom troškova, institucionalnim pristupom i organizacionom reformom, Grad Beograd je od javnih preduzeća napravio uspešne kompanije. U javnim preduzećima čiji je osnivač grad više ne može da postoji radno mesto koje nema konkretna zaduženja, rekao je pomoćnik gradonačelnika Borko Milosavljević gostujući na TV „Kopernikus“.

-  Pre dve godine smo zatekli javni sektor koji je proizvodio „minus“, imali smo javna preduzeća sa gubitkom od skoro 1.5 milijardi dinara, a dve godine kasnije javni sektor je „u plusu“ gotovo 3,8 milijardi dinara. Nije upotrebljen nikakav čarobni štapić, već se Grad Beograd držao osnovnog načela koje vlada u ekonomiji, a to je da osnivač vrši kontrolu svojih javnih preduzeća. Ako osnivač vrši kontrolu, a od direktora javnih preduzeća zahtevate da ista pružaju najkvalitetniju uslugu i da obavezno svode troškove na minimum, onda dođete do toga da javni sektor ne mora po automatizmu da bude gubitaš, već može dobro da posluje – istakao je Milosavljević. 

On je dodao da su sva preduzeća su popravila rezultate i da kod svih postoji pozitivna linija trenda i naveo primere JKP "Beograd put" i JKP "Parking servis".

- JKP „Beograd put“ je za dve godine napravio pozitivan pomak od milijardu i po dinara, a JKP „Parking servis“ je 2013.  godine imao dobit od 49 miliona dinara, da bi 2015. godine imao dobit od 613 miliona dinara, što je 13 puta više – istakao je pomoćnik gradonačelnika. 

Prema njegovim rečima, ovi primeri pokazuju da javni sektor u prethodnom periodu niko nije kontrolisao. Balansne strane tih preduzeća govore da prihodi nisu drastično rasli, već su troškovi drastično pali. Sve to pokazuje da su u prošlosti postojali „prenaduvani“ troškovi i „prenaduvane“ javne nabavke. 

- Zato je naš fokus kontrola programa poslovanja javnih preduzeća. Prošle godine je nalog da se rade programi poslovanja javnih preduzeća stigao od gradonačelnika još u septembru. Od septembra do decembra se kontrolisala svaka komponenta programa poslovanja kako bismo dobili objektivne podatke, odnosno objektivne troškove i javne nabavke.  Suština reformi je stavljanje javnih nabavki u funkciju osnovnih delatnosti i kako bi te javne nabavke bile u realnom iznosu. Zbog svega toga smo ukinuli nepotrebne javne nabavke, dok su potrebne bile rigorozno kontrolisane. To je osnovni razlog zbog kojeg su naša preduzeća postala uspešna. Da prihodi nisu drastično povećavani govori i podatak da su cene komunalnih usluga poskupele svega pet posto na godišnjem nivou uz stopu inflacije – istakao je Milosavljević.

Pomoćnik gradonačelnika je rekao da su reforme izvršene na tri paralelna koloseka. 

- Na prvom mestu je bilo stavljanje troškova pod kontrolu, na drugom institucionalni pristup, odnosno obezbeđivanje mehanizama kontrole. Treći princip je organizaciona reforma, jer smo zatekli glomazan i prenaduvan javni sektor. Imali smo ogromnu administraciju i hroničan nedostastak izvršilaca. Zbog toga smo u poslednje dve godine putem prirodnog odliva i podsticajnih socijalnih programa umnogome smanjili administraciju. U javnom sektoru u Beogradu smanjen je broj zaposlenih na neodređeno za skoro 1800, a u isto vreme smo radili i na kvalitetavnim promenama, pa je Grad Beograd prihvatio princip da ne može da postoji radno mesto koje nema konkretno radno zaduženje. Sa novim pravilnicima smo smanjili broj rukovodećih radnih mesta za 24 procenta, a u isto vreme ukinuli pozicije savetnika i pomoćnika – podsetio je Milosavljević. 

On je istakao da je cilj Grada Beograda da sva javna preduzeća uspešno posluju do kraja 2018. godine. Takođe, procenjeno je da će tekuća godina biti uspešnija od prethodne, te da se već radi na novim programima poslovanja. Od svih javnih preduzeća u Beogradu, samo JKP „GSP Beograd“ i JP „Sava centar“ nisu imali pozitivno poslovanje.

- Tokom ove godine želimo da rešimo pitanje JP „Sava Centar“,  dok je kod GSP-a problem mnogo dublji. Tu postoji problem sistemske prirode, ali i preplitanja socijalne i ekonomske komponente, a princip redukcije troškova nije moguć. Prema nekim procenama preko 250.000 ljudi ne plaća kartu, a od prihoda koje JKP „GSP Beograd“ ostvaruje, preduzeće ne može da pokrije ni trošak goriva. Daljom afirmacijom novog tarifnog sistema, novim oblicima kontrole i uvođenja reda, pokušaćemo da podignemo nivo prihoda i na taj način pokušamo da priđemo rešenju ovog problema – zaključio je pomoćnik gradonačelnika.