sreda, 26. oktobar 2011.

Restauracija kameno-betonskih površina Brankovog mosta

Sanacija, restauracija i konzervacija kamenih površina Brankovog mosta, jedne od najlepših građevina prestonice koja je napravljena u prošlom veku je završena, izjavila je za Beoinfo direktorka Direkcije za puteve Ivana Vuletić. Preostala su još sitna doterivanja i most će dobiti novi-stari izgled.

– Cilj nam je bio da most zablista, a da se pritom ne naruši nekadašnji izgled kamenih površina. Obnovljena je dotrajala podloga, kao i gazišta na stepeništima. Tehnologija restauratorskih i konzervatorskih radova se izvodi u više složenih faza. Kamen je očišćen hemijskim sredstvima koja nisu toksična. Potom su usledile restauracija i konzervacija, jer je naročito važno da objekat bude veran originalu – objasnila je Ivana Vuletić.

Sada bi most trebalo čuvati od bahatog ponašanja iako je na lako dostupnim mestima naneta antigrafitna zaštita, koja omogućava lakše pranje i uklanjanje grafita. Sledeće godine, kazala je Ivana Vuletić, na most će biti naneta i antikorozivna zaštita razdelnih ograda.

Da bi se došlo do zdravog jezgra kamena, pažljivo je uklonjen površinski deo koji je razgrađen usled atmosferskih uticaja, precizirala je Nada Petrović, koordinatorka Službe za marketing i informisanje JKP „Beograd-put”.
– Posle nanošenja penetrata za sjedinjavanje zdravog kamenog jezgra i nakon određenog vremena koje je potrebno za prirodno vezivanje preparata, kamen se vraća u prvobitno stanje. Posle dorade elemenata, obrade detalja, „gravira” i „rezbarija”, objekat dobija stari izgled. Da to nije nimalo lak posao, govori podatak da je dekoraciju za stubove izradio Ivan Meštrović, jedan od najpoznatijih vajara. Stubovi su izrađeni u srpsko-vizantijskom stilu, na kojima se nalazi i grb Beograda – naglasila je ona.

Prema njenim rečima, po završetku restauratorskih radova i konzervacije, kamen je zaštićen ekološkim sredstvima. Ona imaju zadatak da spreče promene na kamenu i produže njegov vek trajanja.
– Most ima i nekoliko prelepih galerija koje su prilikom izgradnje od 1930. godine dodate kao ukras i odmorišta. Ovih nekoliko galerija na starogradskoj strani okrenuto je ka reci i kada bi se uredile i oplemenile zelenim i cvetnim žardinjerama, mogle bi da budu vrlo atraktivne – kazala je Nada Petrović.

Da bi se sačuvala konstrukcija mosta od štetnih uticaja vode, u okviru redovnog održavanja, urađeni su odvodi duž same konstrukcije. Nedavno su obnovljene i pešačke staze, gde je zamenjena betonska podloga.

Mostovi su, dobro je poznato, obeležja jednog grada. Brankov most se nalazi na idealnom mestu, tik do ušća, pod Kalemegdanom, kraj savskog pristaništa, u srcu starog dela grada, gde je svaki kutak priča za sebe. Ovaj most je jedan od najbolje održavanih mostova u Beogradu, ali i jedan je od najlepših, naročito noću.

Brankov most sagrađen je na stubovima i oporcima starog lančanog mosta kralja Aleksandra, prvog drumskog mosta na Savi. Objekat je pušten u saobraćaj 1934. godine i ubrzo po izgradnji srušen. To je uradila kraljevska vojska pred okupaciju. Stubovi na obalama Save su preživeli prvo, a potom i savezničko bombardovanje 1944. godine. Na kamenim ostacima, deceniju kasnije, sagrađen je novi most koji je pušten u saobraćaj 1956. godine. Od tada, mostovska konstrukcija je dograđivana i proširivana, od 1979. godine ima sadašnji izgled, ali stubovi nisu temeljno sanirani.